Gangsta´s paradise

  • Winkler Róbert
  • 1996. augusztus 22.

Tranzit

Winkler Róbert
Fat Mo´s Music ClubBudapest V., Nyáry Pál utca 11.

Telefon: 267-3199

Nyitva tartás: 12-02 óráig

Ha beleszúrod a kést a steakbe, a ruhatáros néniig spriccel a vér! - próbálom nyugtatni Lukács fotóművészt, aki egy saigoni kákabárban is találna csomót. Kicsit ideges: a sanyarú parkolási viszonyok miatt a helyet érdemes gyalog megközelíteni, márpedig mi nem ezt tettük. Mire megkapjuk félliteres kólánkat (light is van), már túl vagyunk azon, hogy a kerékbilincs alkotmányellenes, autót elszállítani pedig csak onnan lehet, ahol a megállni tilos tábla alatt az opció grafikus megjelenítésre került. Így azonban csak egy szélvédőbírságolásra van lehetőség, ami korántsem olyan visszavonhatatlan, mint amikor például Ausztriába megyünk hajátültetésre, és megtudjuk, hogy tulajdonképpen a mi hajunkat ültetik alulról felülre, de addigra már fel van hasogatva a tarkónk. Lukács fotóművész egyébként komolyan fontolóra vette, hogy keresztbe parkolván elállja az utat, és akkor az elvivőautó nem fér hozzá, de ezt a témát most inkább meghagyjuk a Különleges Fóbiák alcímet viselő Szenes Andrea Show-nak.

A Fat Mo´s tudathasadt gengszterbár, hiszen az igazi gengszterek nem tudják, miért hívták Lucianót Luckynak, azt viszont sokkal inkább, miként kell hatszámjegyű kártyaadósságot meg lopott jet-skit nejlonzacskós fojtogatással behajtani. Ezért ők nem a Fat Mo´s-ba jönnek, hanem a Pigalle-ba, így aztán mindnyájan jobban járunk. Az étlapon olvasható a névadó története, aki a szesztilalom idején futott be fényes karriert, részben mint rabló, részben mint pandúr. A Fat Mo´s berendezése ennek megfelelően a 20-as évekre utal, és bár a Cotton Club biztos más volt, itt legfeljebb az óriásképernyős tévében ziháló maratoni futók zavarhatják a szőrszálhasogatókat. Az enteriőr tehát rendben, az esti koncertek hangereje is csak alig-alig nyomja el a diszkrétebb böfögést, viszont a húszas-harmincas évek zenéje helyett gyakorta csak megfáradt arcú, haknizó dzsesszkonzisok szólózgatnak a kitűrt Diesel-pólójukban. Ráadásul este, különös tekintettel a hétvégére, feltétlenül érdemes asztalt foglalni, mert a tárkonyos vaddisznóragu-levest sokkal nehezebb állva, lökdösődve elfogyasztani, mint egy Big Macet.

A tárkonyos vaddisznólevesnél maradva meg kell jegyezni, hogy a még enyhén stresszelt idegállapotú Lukács fotóművész is kifogástalannak minősítette, csakúgy, mint önnön francia hagymalevesét.

A Sebhelyes arcú steak - talán a zavartalanabb emésztés miatt - nem néz ki úgy, mint egy sebhelyes arc; formáját és méretét tekintve leginkább Juszt László ökölbe szorított kezéhez lehetne hasonlítani. Mellette kis saláta, friss bazsalikomlevélkék és hozzá méltó mennyiségű krumplipüré. Lukács fotóművész valami spanyol nevű dolgot evett, amire azt hitte, steak, és emlékszem, összevesztünk rajta, hogy a benne levő j-t most minek ejtjük. De nem steak volt, hanem füles vaslábosban sistergő, igen kellemes ízű marhadarabkák. Lukács fotóművész, aki előző életében bűnügyi helyszínelő lehetett, felfedezett egy hibát, amelyről lelkiismeretem megnyugtatására, úgy érzem, be kell számolnom.

- Odaégették a hagymát, az a baj.

- De hát itt a hagyma, tessék.

- Ohó, barátocskám, ezt nézd meg! - és kiemel egy négy milliméter hosszú, egy milliméter széles fekete tárgyat.

- Jó, jó, de mennyi rendes hagyma van benne!

- Nem érdekel, tegyék bele a húst korábban.

- Na és mivel magyarázod a rendes hagymákat?

- Később még raktak hozzá - mondja fölényesen, és a helyemben sokan örülnének, hogy nem szólította őket Watson doktornak.

Eszünk még Fat Morzsát (császármorzsa vaníliasodóval - ajánlott!) és Fat Mo palacsintát (fagyi, tejszín, gyümölcsök). A fizetéskor megállapíthatjuk, sikerült átlépnünk az ötezres álomhatárt, s elégedetten dőlünk hátra, hiszen már tudjuk, hogyan érezték magukat a Sebhelyes Arcú vacsoravendégei, miután a pincérek felszolgálták az ólmot.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.