A péntek esti láz - Faragó Szabó István - Fehér M. István: Filozófiatörténet 6. - A XIX. és a XX. századi filozófia fő irányzatai

  • -andróczy-
  • 2005. június 30.

Tudomány

– De Orsi, miért nem szólt, hogy maga is vizsgázni akar? Nem akar vizsgázni, csak muszáj, ugye? – találja fején a szöget Faragó Szabó István.
Noha nem látunk garanciát arra, hogy a feladott kétezer oldalt valaha is teljes egészében észben tudnánk tartani, nem íratjuk be harc nélkül az egyest.

Wittgenstein Tractatusban kifejtett életfilozófiája mint kérdés teljesen váratlanul ér, nem kimondottan az a téma, amit ki szoktak emelni a szóban forgó mûbôl. Problémánkat kezdésképpen meg is osztjuk a vizsgáztatóval: a könyvet ugyan háromszor olvastuk, de a világról sub speciae aeternis és a szubjektumról hosszasabban a fôbelövés terhe mellett sem tudnánk beszélni. Azért megpróbáljuk, de az eredmény Faragó Szabó minden asszertivitása és finom jóindulata mellett is „harmatgyenge”.

Kitámolygunk, láncdohányzunk, lélekben már a pótvizsgára készülünk. De egyelôre a vizsga második része van soron. Heideggerért vagy Sartre-ért imádkozunk: a létbevetettséget és a szorongást most igen autentikusan tudnánk tolmácsolni. A sorstársak hasonlóan fényes hangulatban várják Fehér M. Istvánt, aki – feltehetôleg életében elôször – késve fut be, elfelejtette a mai alkalmat. Az elsô opciónk Husserl, a második Rickert lenne, végül (jegyvesztés terhe mellett) Adornóban maradunk, a felvilágosodás fogalmára kellene koncentrálni. Meleg van, este hat, a professzor úr segítségével mégis megemlékezünk az instrumentális racionalitás problémáiról, az egyenlôsítô gondolkodásról, a világ varázstalanításáról.

Hármassal jövünk ki. Egy egész kitûnôre abszolvált vizsgaidôszaknak sem örültünk még ennyire.

ELTE Bölcsészettudományi Kar

Figyelmébe ajánljuk