A péntek esti láz - Faragó Szabó István - Fehér M. István: Filozófiatörténet 6. - A XIX. és a XX. századi filozófia fő irányzatai

  • -andróczy-
  • 2005. június 30.

Tudomány

– De Orsi, miért nem szólt, hogy maga is vizsgázni akar? Nem akar vizsgázni, csak muszáj, ugye? – találja fején a szöget Faragó Szabó István.
Noha nem látunk garanciát arra, hogy a feladott kétezer oldalt valaha is teljes egészében észben tudnánk tartani, nem íratjuk be harc nélkül az egyest.

Wittgenstein Tractatusban kifejtett életfilozófiája mint kérdés teljesen váratlanul ér, nem kimondottan az a téma, amit ki szoktak emelni a szóban forgó mûbôl. Problémánkat kezdésképpen meg is osztjuk a vizsgáztatóval: a könyvet ugyan háromszor olvastuk, de a világról sub speciae aeternis és a szubjektumról hosszasabban a fôbelövés terhe mellett sem tudnánk beszélni. Azért megpróbáljuk, de az eredmény Faragó Szabó minden asszertivitása és finom jóindulata mellett is „harmatgyenge”.

Kitámolygunk, láncdohányzunk, lélekben már a pótvizsgára készülünk. De egyelôre a vizsga második része van soron. Heideggerért vagy Sartre-ért imádkozunk: a létbevetettséget és a szorongást most igen autentikusan tudnánk tolmácsolni. A sorstársak hasonlóan fényes hangulatban várják Fehér M. Istvánt, aki – feltehetôleg életében elôször – késve fut be, elfelejtette a mai alkalmat. Az elsô opciónk Husserl, a második Rickert lenne, végül (jegyvesztés terhe mellett) Adornóban maradunk, a felvilágosodás fogalmára kellene koncentrálni. Meleg van, este hat, a professzor úr segítségével mégis megemlékezünk az instrumentális racionalitás problémáiról, az egyenlôsítô gondolkodásról, a világ varázstalanításáról.

Hármassal jövünk ki. Egy egész kitûnôre abszolvált vizsgaidôszaknak sem örültünk még ennyire.

ELTE Bölcsészettudományi Kar

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.