Gyönyörű a Tisza-tó, de ne nevezzük természetesnek

  • narancs.hu
  • 2023. november 8.

Tudomány

A víztározó szépségeit bemutató dokumentumfilm egyik alkotója a duzzasztás által okozott károkról beszélt a Tudományünnepen.

A Tisza-tó példáján szemléltette a folyóduzzasztás negatív környezeti hatásait Szendőfi Balázs halbiológus a Magyar Tudományos Akadémia által rendezett Tudományünnepen. Előadása, amelyről a Telex tudósított, azért nagyon érdekes, mert ő is részt vett Ljasuk Dimitry és Fehér Zoltán mellett Az ember alkotta paradicsom című természetfilm készítésében. 

A film arról szól, milyen most az ötven éve víztározóként létrehozott Tisza-tó, és mennyire gazdag az élővilága.

Szendőfi azonban óva int attól, hogy erre a tóra úgy tekintsünk, mint valami vadvízországra, mert nem természetes úton jött létre, és amikor megszületett, végzetesen megváltoztatta a folyó életét. 

Abszurd helyzet – magyarázta a halbiológus –, hogy a Tisza-tavi Ökocentrum egyik látványossága, a viza – amely valaha akár hétméteresre is megnőtt – pont azért tűnt el a Dunából és a Tiszából, mert a román–szerb határon épült dunai duzzasztómű, a Vaskapu megakadályozza, hogy ez a hal feljusson ide.  Ugyanis árral szemben úszva 33 méteres szintkülönbséget kellene legyőzniük a vizáknak, és erre egy halfaj sem képes.

A duzasztóművek mellé szokás hallépcsőket építeni, de ezeken egy sor halfaj nem tud feljutni. A ponty például igen – Szendőfi ezért is pontyvédműnek nevezte a duzzasztókat. 

A Tisza-tóban valóban ötvennél több halfaj található, de a jellemzően áramláskedvelő fajok kiszorultak onnan. A kiskörei duzzasztás 1973-ban kezdődött, és ott csak 6-7 méter a szintkülönbség, amit a fölfelé úszó halaknak le kellene küzdeniük, ha át akarnának jutni a duzzasztó szakaszán, és ez a viza kisebb testű rokonának, a kecsegének leküzdhetetlen akadály. Ez a faj a Közép-Tisza vidékén még előfordul, de a vízlépcső feletti folyamkilométereken szinte teljesen eltűnt. 

A Tisza-tóban pedig mostanában az őshonos állóvízi fajok is – mint a harcsa, a bagolykeszeg és a sügér – visszaszorulnak, miközben az inváziós fajok, mint az ezüstkárász, az amur és a fehér busa, terjednek. 

Ez nem magyar sajátosság, Szendőfi adatai szerint a duzzasztás hatására a 19. század óta az európai folyókon az őshonos halak állománya 90 százalékkal csökkent, mivel a vízlépcsők fölött lelassul a víz, leülepedik a hordalék, teljesen más élőhely jön létre, mint amilyen volt azelőtt. A Tisza-tó mázlija Szendőfi szerint, hogy annak idején siettek az elárasztással, így elmaradt a komolyabb tereprendezés, ennek köszönhetően nem egy egybefüggő, sivár, hanem mozaikos élőhely jött létre. 

A biológus arra is kitért, hogy bár a duzzasztókat azért hozzák létre, hogy energiát termeljenek és öntözővizet biztosítsanak, hosszú távon károsan hatnak a talajvízszintre. A duzzasztóművek fölött ragadt hordalékot német és osztrák Duna-szakaszokon teherautókkal hordják lejjebb, hogy a meder ne változzon számottevően. 

„Egy folyó duzzasztása olyan, mint egy trombózis, vagy egy infarktus, felül ödémás állapot alakul ki. Tudjuk, hogy ez mit jelent a saját szervezetünkre, de ilyen hatása van az élőhelyekre is” – érzékeltette a halbiológus. A gát mint plakk vagy vérrög, megakadályozza a szabad áramlást.

Az élővilág átalakulásának látványos jele, hogy a tiszavirág a Tisza-tó vidékéről eltűnik, és fölötte is el fog tűnni. Ezt azért gondolja, mert a Körösökön, amelyeket korábban kezdtek duzzasztani, mint a Tiszát, épp most omlik össze e rovar populációja.

Szendőfi kitért a csongrádi vízlépcső tervére is. Az a véleménye, hogy ha az megépül, a legsűrűbb tiszavirág-állomány, a még stabil kecsegeállomány is elfogyna, ahogyan végleg eltűnne a többi áramláskedvelő faj, mint a selymes durbincs és a menyhal. Az előadó azt gondolja, nem kell elvetni eleve a mérnöki megoldásokat, de a vízlépcsők helyett célszerűbb lenne az árvizeket olyan területekre vezetni, amelyek a településektől messzebb vannak, de alacsony fekvésűek. Ezeket a földeket nem szántóként kellene művelni, és nem kellene vagyonokat költeni a vízmentesítésükre.

A címlapkép Az ember alkotta paradicsom című film egy kockája, Ljasuk Dimitry látható rajta

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.