Gyönyörű a Tisza-tó, de ne nevezzük természetesnek

  • narancs.hu
  • 2023. november 8.

Tudomány

A víztározó szépségeit bemutató dokumentumfilm egyik alkotója a duzzasztás által okozott károkról beszélt a Tudományünnepen.

A Tisza-tó példáján szemléltette a folyóduzzasztás negatív környezeti hatásait Szendőfi Balázs halbiológus a Magyar Tudományos Akadémia által rendezett Tudományünnepen. Előadása, amelyről a Telex tudósított, azért nagyon érdekes, mert ő is részt vett Ljasuk Dimitry és Fehér Zoltán mellett Az ember alkotta paradicsom című természetfilm készítésében. 

A film arról szól, milyen most az ötven éve víztározóként létrehozott Tisza-tó, és mennyire gazdag az élővilága.

Szendőfi azonban óva int attól, hogy erre a tóra úgy tekintsünk, mint valami vadvízországra, mert nem természetes úton jött létre, és amikor megszületett, végzetesen megváltoztatta a folyó életét. 

Abszurd helyzet – magyarázta a halbiológus –, hogy a Tisza-tavi Ökocentrum egyik látványossága, a viza – amely valaha akár hétméteresre is megnőtt – pont azért tűnt el a Dunából és a Tiszából, mert a román–szerb határon épült dunai duzzasztómű, a Vaskapu megakadályozza, hogy ez a hal feljusson ide.  Ugyanis árral szemben úszva 33 méteres szintkülönbséget kellene legyőzniük a vizáknak, és erre egy halfaj sem képes.

A duzasztóművek mellé szokás hallépcsőket építeni, de ezeken egy sor halfaj nem tud feljutni. A ponty például igen – Szendőfi ezért is pontyvédműnek nevezte a duzzasztókat. 

A Tisza-tóban valóban ötvennél több halfaj található, de a jellemzően áramláskedvelő fajok kiszorultak onnan. A kiskörei duzzasztás 1973-ban kezdődött, és ott csak 6-7 méter a szintkülönbség, amit a fölfelé úszó halaknak le kellene küzdeniük, ha át akarnának jutni a duzzasztó szakaszán, és ez a viza kisebb testű rokonának, a kecsegének leküzdhetetlen akadály. Ez a faj a Közép-Tisza vidékén még előfordul, de a vízlépcső feletti folyamkilométereken szinte teljesen eltűnt. 

A Tisza-tóban pedig mostanában az őshonos állóvízi fajok is – mint a harcsa, a bagolykeszeg és a sügér – visszaszorulnak, miközben az inváziós fajok, mint az ezüstkárász, az amur és a fehér busa, terjednek. 

Ez nem magyar sajátosság, Szendőfi adatai szerint a duzzasztás hatására a 19. század óta az európai folyókon az őshonos halak állománya 90 százalékkal csökkent, mivel a vízlépcsők fölött lelassul a víz, leülepedik a hordalék, teljesen más élőhely jön létre, mint amilyen volt azelőtt. A Tisza-tó mázlija Szendőfi szerint, hogy annak idején siettek az elárasztással, így elmaradt a komolyabb tereprendezés, ennek köszönhetően nem egy egybefüggő, sivár, hanem mozaikos élőhely jött létre. 

A biológus arra is kitért, hogy bár a duzzasztókat azért hozzák létre, hogy energiát termeljenek és öntözővizet biztosítsanak, hosszú távon károsan hatnak a talajvízszintre. A duzzasztóművek fölött ragadt hordalékot német és osztrák Duna-szakaszokon teherautókkal hordják lejjebb, hogy a meder ne változzon számottevően. 

„Egy folyó duzzasztása olyan, mint egy trombózis, vagy egy infarktus, felül ödémás állapot alakul ki. Tudjuk, hogy ez mit jelent a saját szervezetünkre, de ilyen hatása van az élőhelyekre is” – érzékeltette a halbiológus. A gát mint plakk vagy vérrög, megakadályozza a szabad áramlást.

Az élővilág átalakulásának látványos jele, hogy a tiszavirág a Tisza-tó vidékéről eltűnik, és fölötte is el fog tűnni. Ezt azért gondolja, mert a Körösökön, amelyeket korábban kezdtek duzzasztani, mint a Tiszát, épp most omlik össze e rovar populációja.

Szendőfi kitért a csongrádi vízlépcső tervére is. Az a véleménye, hogy ha az megépül, a legsűrűbb tiszavirág-állomány, a még stabil kecsegeállomány is elfogyna, ahogyan végleg eltűnne a többi áramláskedvelő faj, mint a selymes durbincs és a menyhal. Az előadó azt gondolja, nem kell elvetni eleve a mérnöki megoldásokat, de a vízlépcsők helyett célszerűbb lenne az árvizeket olyan területekre vezetni, amelyek a településektől messzebb vannak, de alacsony fekvésűek. Ezeket a földeket nem szántóként kellene művelni, és nem kellene vagyonokat költeni a vízmentesítésükre.

A címlapkép Az ember alkotta paradicsom című film egy kockája, Ljasuk Dimitry látható rajta

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.