Kiállítás - Avar lófejek - Kincsem, Imperiál - Híres magyar versenylovak

  • Kocsis-Kerekes János
  • 2010. április 22.

Tudomány

A képen fess kisasszony, bundát visel és fátylas kalapot, a szeme mintha félig hunyva lenne - maga a titokzatosság, a megfejtésre váró rejtély. Egyet lapozunk, s a képen egy fiatal nő látszik kiskosztümben, szemből, épp miránk néz - ugyanaz a személy, kétségtelen, de már jóval kevesebb a rejtély, felerősödtek a kijelentő hangsúlyok. A harmadik lapon már minden világosnak tűnik, nincsen ott se titok, se novella, az ismerős fiatal nő egy szál fehérneműben áll, s tekintete leginkább a semmibe merül. A negyedik oldal a testet öltő egyértelműség, minimalista akt minden különösebb póz vagy fakszni nélkül. De hátravan még egy lapozás! Az utolsó oldalon egy csontváz rémületes képe foszlat a pillanat tört része alatt semmivé minden addigi képzetet.

A képen fess kisasszony, bundát visel és fátylas kalapot, a szeme mintha félig hunyva lenne - maga a titokzatosság, a megfejtésre váró rejtély. Egyet lapozunk, s a képen egy fiatal nő látszik kiskosztümben, szemből, épp miránk néz - ugyanaz a személy, kétségtelen, de már jóval kevesebb a rejtély, felerősödtek a kijelentő hangsúlyok. A harmadik lapon már minden világosnak tűnik, nincsen ott se titok, se novella, az ismerős fiatal nő egy szál fehérneműben áll, s tekintete leginkább a semmibe merül. A negyedik oldal a testet öltő egyértelműség, minimalista akt minden különösebb póz vagy fakszni nélkül. De hátravan még egy lapozás! Az utolsó oldalon egy csontváz rémületes képe foszlat a pillanat tört része alatt semmivé minden addigi képzetet.

Képes magazinok régi - végtelenül morbid - vicce ez, biztos ismerik.

*

Neszti gróf a lovak bolondja volt. Volt honnan örökölnie, öregapja, II. (Blaskovich) József a Pesti Gyep egyik aláírója, nagybátyja, II. Pál híresen vad hajtó, a 19. századi Pesten bevett szóláshasonlat a "Hajt, mint egy Blaskovich". De Neszti (Ernő, vagyis Erneszt) mindkettejüket messze túlszárnyalta - és a család másik tucatnyi tagját is, akik ugyancsak telivérek birtokosainak mondhatták magukat. Az ötvenes évek közepén a Magyarországra látogató Ferenc Józsefet furikázta híres négyes fogatán - pedig a magukra adó magyar urak minden parancs és fenyegetés ellenére igyekeztek kihúzni magukat a kínos vendég fogadásából. Lett, ami lett, mindenesetre apja halálakor testvéreivel az örökségen osztozván övé lett a tápiószentmártoni birtok, mert tudván tudta, hogy a folyó partján terem a legjobb zab kerek e világon. Nem is várt sokáig, 1863-ban itt alapította meg ménesét... Aminek aztán a 10. évjáratában megszületett a csoda! Kincsem, a verhetetlen kanca. Aki sohasem viccelt, futott több mint félszáz versenyen, s hazavágta egész Európát - nem volt ezen a bolygón azóta sem hozzá fogható telivér, szobrok őrzik alakját, díjak a nevét - a lósport olyan Puskás Öcsije, akinek minden összejött.

Mármost ez a négylábú tökély nem élhetett Csalogány macska nélkül, ezért aztán vitték az egerek hajkurászásánál többre vágyó kis ragadozót Európa összes nagy lóversenyére. S lett is nagy haddelhadd, amikor Franciaországban lelépett egy kis kikötői kiruccanásra.

Mindez csak két epizód abból a hosszú és bonyolult, ám roppant szórakoztató befogadói (nézői) projektumból, amit a kiállítás gyakorlatilag már a belépés pillanatában felkínál látogatóinak. Egy világot, amelyben aulikus úrlovasok bókolnak dámáknak, s vetik szigorú tekintetüket a haza üdvére éppúgy, mint önnön boldogulásukra, miközben pompásan szórakoznak. Egy múzeum nagy kunszt: természetesen soha nem volt ilyen világ. Mifelénk a legkevésbé. Bááár... egy Kisbér nevű ló Kisbérről 1876-ban megnyerte az epsomi derbit, tény.

Ám ennél azért jóval "életszerűbbnek" hangzik az, hogy 1946-ban végzés készült, miszerint megszűnik a kisbéri ménes. Csakhogy a külföldi vásárlók megátalkodottan csak onnan akartak lovat vinni, hát nem volt mese, ötvennégyben a párt odahelyezte Rádoki Józsefet, hogy "rekonstruálja" a ménest (s nem mellesleg Burgert Róbertet ugyanekkor Bábolnára - tán egyenest a börtönből, tán a csirkéket rekonstruálni). Ötvenhétre a mű bevégeztetett: emberes, de inkább emberfeletti munkával, céltudatos férfiak és elszánt asszonyok izzadságából lett ménes, lett tenyésztés.

Imi, a nagyszerű mén (feje ott van a kiállítás egyik vitrinében) sikeres pályát futott, Prágában egyszer leverte utcahosszal a teljes béketábort, meg ilyenek. De miután abbahagyta, nem kellett a kutyának sem, Rádoki a legendák szerint szánalomból odavette Kisbérre. Most még ne tessék avval jönni, hogy "de mennyire meghálálta", mert akkor lesre szaladunk. Nem hálált Imi semmit meg, ha azt mondjuk a tenyészállatnak leigazolt versenyzőre, hogy fatökű volt, még nagyon jól nevelten fogalmazunk - Iminek annyi affinitása volt a szexhez, mint a korabeli szovjet filmek komszomolistáinak, azt sem tudta, hogy eszik-e vagy isszák. Először elölről, kis tanulás után pedig oldalról próbálkozott, ha Rádokinál nincsen véletlenül egy szívlapát (amivel végül a helyes irányba terelte - brrr, micsoda barbár módszerek), akkor talán még a misszionáriuspózt is megpróbálja. Iminek bejött a szívlapát (mely műtárgy a vizsgált kiállításunk egyetlen, ám annál fájóbb hiányossága). S így 1960 zord februárjában megszülethetett végre Imperiál, akinél rondább kiscsikót még nem hordott hátán a Föld (állítólag). És ez az Imperiál, de ezt már önök is tudják, ugyancsak laposra verte a világot, de különösen - az atyai szép hagyományokat követve - a szocialista felit.

S ez csak egy történet egy olyan világból, amelyben nyakas szakik s megyei elvtársak, vadászgatni le-leruccanó káderek és egyéb vérszomjas bohócok között olykor előfordult egy-egy csoda is - persze, hogy nem volt ilyen világ sem.

*

A Mezőgazdasági Múzeum kiállítása voltaképpen egy nem túl nagy terem és néhány appendix körülötte. Ahogy belépsz, két hatalmas vitrinbe ütközöl, a látvány kifejezetten mellbevágó, két ló csontváza áll veled szemben. Balra Kincsem, jobbra Imperiál - még e legvégső mivoltukban is ordít róluk a nagyszerűség. Megvan ez - persze - minden csontvázban, már a nagyszerűség, nem véletlen, hogy mindenütt a mamutok és a dinók vannak a bejárathoz legközelebbi helyeken. De ebben a kettőben már első látásra több van. S ennek a többnek a megfogalmazásához ad segítséget a körbe a falra, a vitrinekbe felrakott anyag, a patájukból készült díszes levélnehezéktől, az egyik apjának a koponyájáig, a magyar múzeumokban szokásos furnérlemezre felkasírozott információfröccstől a zsoké fényes ruhájáig - pár dolog. Annyi a teendő, hogy visszafelé le kell játszani a bevezetőnkben emlegetett sztriptízt. Fel kell öltöztetni újra a csontvázakat, inakkal, izmokkal, kötőszövetekkel, hússal - hadd vágtassanak!

Ha félig sikerül csak, az is nagy élmény.

Magyar Mezőgazdasági Múzeum, kedd-vasárnap 10-17 óráig, hétfő szünnap

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”