Karikó Katalin Nobel-díja

Már az első lépcsőn

Tudomány

Karikó Katalin és Drew Weissman kapta megosztva a 2023-as orvosi-élettani Nobel-díjat azon kulcsfontosságú biokémiai felfedezéseikért, amelyek lehetővé tették egy hatékony mRNS-alapú vakcina kifejlesztését.

Részben már egy ideje várt, részben mégis váratlan esemény Karikó Katalin Nobel-díja. Tavaly sokan, köztük a tudományos szféra jól értesült szereplői is biztosra vették, hogy az Egyesült Államokba szakadt magyar kutatónő lesz az egyik díjazott; az volt legfeljebb kérdés, hogy az orvosi-élettani vagy a kémiai Nobel-­díjat ítélik-e neki. Ám akkor nem ő lett a befutó. Ehhez képest idén ősszel, amikor talán kevesebbet emlegették a nevét, némi meglepetést is okozott, hogy a Nobel-bizottság éppen őt és kutatótársát jutalmazta.

A Nobel-díjak odaítélésekor számos szempontot vesznek figyelembe, köztük az elvégzett kutatásokat, az elméleti modellek újszerűségét, vagy akár a bennük lévő, nevezzük így, heurisztikus potenciált (vagyis azt, hogy újabb tudományos eredmények megszületését i­nspirálják a saját területükön vagy azon kívül). És nem utolsósorban fontos szempont a gyakorlati alkalmazás próbája. Nos, ez utóbbit Karikó és Weissman eredményei maximálisan kiállták, a kutatásaikon alapuló mRNS-vakcinatechnológia fényesen bevált. Az oltástagadó kisebbségen kívül a józan többség, de még inkább a szakemberek és tudóstársak úgy gondolják, hogy a Karikó és kutatótársai által kitalált, kifejlesztett molekuláris biológiai trükkökön alapuló innovatív vakcinák nélkül sokkal kevésbé lehetett volna mérsékelni a Covid-járvány pusztítását és lassítani a terjedését egészen addig, hogy az mára lekerült az aggódásra okot adó tényezők toplistájáról. A koronavírusok evolúciója jelentette veszélyeket mind­azon­által nem becsülnénk le: a járvány fázisai­nak dinamikája, a SARS-CoV-2 vírus variánsai­nak evolúciója és a védőoltások ezekben játszott szerepe további kutatások tárgya lesz – de ez most az ünneplés ideje.

Itthoni indulás

Karikó Katalin Szolnokon született 1955-ben, Kisújszálláson nőtt fel, édesapja hentes, édesanyja könyvelő volt. A biológiát Kisújszálláson, az Arany János utcai általános iskolában szerette meg. Középiskoláit is Kisújszálláson, a Móricz Zsigmond Gimnáziumban végezte, majd 1973–1978 között a József Attila Tudományegyetem (JATE) biológia szakos hallgatója volt. 1978–1982 között a Szegedi Biológiai Kutatóközpontban volt az MTA doktori ösztöndíjasa, és 1983-ban szerezte meg a címet. 1975–1978 között népköztársasági ösztöndíjasként végezhette tanulmányait.

1978-ban a Belügyminisztérium külső elhárítással foglalkozó III/II. Csoportfőnöksége fenyegetéssel, valamint édesapja 1956-os múltjával zsarolva beszervezte ügynökhálózatába, amit Karikó is elismert, ugyanakkor azt is elmondta, hogy jelentéseket végül nem írt, s ezt a témával foglalkozó szakértők sem cáfolták.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.