Politikai rendőrség a Horthy-korban

Oszik és Dezsők

Tudomány

A két világháború közötti rendvédelmi szervek papíron egyforma eréllyel nyomoztak bal- és jobboldali szélsőségesek ellen, de a valóságban ez kevéssé érvényesült. Néhány belügyi, rendőrségi vezetőn múlott, hogy a harmincas évek végén a nyilasokkal szemben is hasonló keménységgel léptek fel, mint a kommunisták ellen.

Az 1919-ben létrejött, idővel más-más szervezeti keretek között működő politikai rendőrség eredményes munkája többször is a kihalás szélére sodorta a hazai moszkovita irányzatú kommunista mozgalmat. Ugyanakkor a szofisztikált felderítési, elhárítási módszereket a nyílt nyomozással és az elképesztően durva, kegyetlen, nyilvánvalóan törvénytelen erőszakkal ötvöző rendőri metodika legalább annyi kérdést vetett fel, mint amennyit megoldott. És ezek közül csak egy, hogy milyen példát nyújtott a Horthy-kor államrendőrsége (és a baloldalellenes nyomozásban élen járó csendőrsége) a Rákosi-korszak államvédelmének.

Mindez nem akadémikus kérdés, hiszen a korszak egyik sztárdetektívje, a baloldali mozgalmak elleni nyomozásokban jeleskedő, utóbb a főnökével, Hain Péterrel együtt a nyilasokkal is kollaboráló Wayand Tibor a kommunista Politikai Rendészeti Osztály (a későbbi ÁVO elődszervezete) megbízásából 1945 végén megírta tapasztalatait későbbi kollégái okulására. Az ennek dacára kivégzett Wayand beszámolóját már csak azért is értékesnek gondolják a korszakkal foglalkozó történészek, mivel az 1919 és 1944 közötti nyomozati anyagok, akárcsak a rendőri munka más dokumentumai, elpusztultak a háborúban, mindenekelőtt Budapest ostroma során, így csak a későbbi vallomásokból, a népbírósági pereket megelőző vizsgálati anyagokból rekonstruálható, hogyan működött a kor politikai rendőrsége.

Elődök, utódok

Magyarországon az első önálló politikai rendőrség az 1919-es Tanácsköztársaság alatt jött létre: ez volt a Belügyi Népbiztosság Politikai Nyomozó Osztálya, amelyet Korvin Ottó vezetett. A már 1919. augusztus 6-án felállt Politikai Nyomozó Főcsoport sok tekintetben az utóda volt ennek a szervezetnek. A Tanácsköztársaság nyomozó szervei néhány vezető kivételével gyakorlatilag átvették a korábbi detektíveket, így az 1918 előtti Államrendészeti Osztály nyomozóit is, akik a kommün bukása után ismét a régi csapatukban nyomozhattak az általuk jól megismert baloldaliak, nemegyszer volt kollégáik ellen. Így tartóztatták le volt beosztottjai Dietz Károlyt, a Károlyi-időszak, majd a Peidl-kormány budapesti rendőrfőkapitányát, akit, mivel korábban ő vette őrizetbe Kun Bélát, a kommün alatt is lecsukták két hónapra. (Dietz amúgy 1934 és 1939 között a magyar labdarúgó-válogatott szövetségi kapitányaként egy vb-ezüstöt is begyűjtött.)

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)