Szadomazo az Ó utcában - "Budapest sétagalopp lesz"

  • Jászberényi Sándor
  • 2008.12.18 00:00

Tudomány

"Az én korbácsom sokkal lágyabb - mondja egy harmincas lány combig lakkcsizmában, ostorral a kezében. - Hidd el, élveznéd a hatalmamat." Egy pincében állunk, üvölt a zene, miközben nőnek öltözött fiút vezet pórázon egy domina.
"Az én korbácsom sokkal lágyabb - mondja egy harmincas lány combig lakkcsizmában, ostorral a kezében. - Hidd el, élveznéd a hatalmamat." Egy pincében állunk, üvölt a zene, miközben nőnek öltözött fiút vezet pórázon egy domina.

A tulajdonossal telefonon egyeztettünk. Nem baj, hogy fényképezünk, most nyílt a klub, kell a hírverés. Amos Levin úr komoly akcentussal kétszer is rákérdez, hogy biztosan megtaláljuk-e a helyet az " utcában. Biztosan.

Kétszer is végigmegyünk az utcán, de a BDSM Klubnak (Bondage, Dominance and Sado-Masochism; Kötözés, uralkodás/alárendelés és szadomazochizmus) nyomát sem látom. Az egyetlen felismerhető objektum a Magyar Horgászok Egyesülete. Már feladnánk, amikor az egyik kirakatban ücsörgő, 50 év körüli férfit veszünk észre. Mögötte bőr- és lakkruhák a fogason, csizmák szolid elrendezésben, cseppet sem feltűnően. Amikor észrevesz, kiszól, hogy jó helyen járunk.

Úgy tűnik, 2008 a szadomazo áttörés éve Budapesten, mivel a BDSM mellett még egy, erre szakosodott szórakoztató egység nyílt az idén, a Síp utcában, Dungeon (tömlöc) néven. Az interneten is elszaporodtak a témával foglalkozó portálok és fórumok, a szaküzletek forgalma nőtt annak ellenére, hogy egy teljes szerkó százezer forintnál kezdődik.

"Erre tessék - mutat Levin úr az üzlet hátsó része felé. - Már vannak lent páran." A lépcső egy 1500 négyzetméteres pincébe vezet, gyertyák égnek a félhomályban, láncok és kampók a falon, van ketrecszoba is. "Isten hozott titeket a birodalmamban. Itt én vagyok a mester" - mondja nevetve. A bárpult mögött lakkba öltözött lányok.

Nemcsak a klubot, magát a műfajt is BDSM-nek nevezik, a hívei életmódnak tekintik, a kívülálló viszont hatalmi kérdésnek, ugyanis a BDSM eseményeken részt vevők mindegyike szeret alá- és fölérendelőset játszani különböző segédeszközökkel. Ez a játék a sima szóbeli terrortól a kikötözésen keresztül akár a durva verésig és tűszurkálásig terjedhet, de a legfontosabb, hogy minden a két fél aktív közreműködésével és beleegyezésével történjen.

Ücsörgünk a pultnál, a lányok egymást festik, készülnek a vendégek fogadására. Habár a klub alig pár hónapja nyitott, már túl vannak egy komoly rohamon: pár héttel ezelőtt több mint kétszáz ember gyűlt össze egy bulin, amelyre New Yorkból érkeztek fellépők - a BDSM-nek is megvannak a saját sztárjai.

Egy átlagos szombat este húsz-harminc embert várnak. Az érdeklődők fele még külföldi, de a tulaj bizakodó: "Ha Tel-Avivban sikerült egy jó klubot összehozni, Budapest sétagalopp lesz." Hétről hétre egyre több vendég érkezik, a célközönség természetesen a felső középosztály.

"Senkitől nem kérdezünk semmit az életével kapcsolatban. Nem érdekel senkit, hogy ki mit csinál, nem ezért gyűlünk össze" - mondja a tulajdonos. Azt azért tudni lehet, hogy a látogatók java értelmiségi: ügyvédek, menedzserek, banktisztviselők.

"Úgy tapasztalom, hogy azok az emberek vonzódnak az ilyenfajta játékokhoz, akiknek a hétköznapokban irtózatos felelősség nyomja a vállát. E nyomás feldolgozásának az a módja, hogy feladjuk a hatalmat" - mondja Levin úr.

Fiatal, konszolidált pár érkezik utcai ruhában. Eltűnnek az öltözőben. A lány combcsizmás dominaként, a fiú parókás lányként tér vissza, szintén

talpig lakkban,

nyakörvvel. Két szőke lány kezdi a show-t. Egyikük falatnyi ruhában bemászik a ketrecbe: ő a szolga. A domina a csizmájához nyomja a fejét.

Attól függően, hogy ki mire gerjed, három kategóriát különítenek el a BDSM-ben: a mester gyakorolja a hatalmat, a szolga aláveti magát, az úgynevezett "switch" pedig mindkét szerepet kedveli. A szerepjátéknak szabályai vannak: előfordul, hogy a felek előre megegyeznek, hogy mit lehet és mit nem, de egyvalami biztosan elhangzik a játék kezdete előtt, ez az úgynevezett biztonsági szó. Ha a szolga kimondja, a játék azonnal véget ér.

Úgy húsz ember nézi a műsort. Egy angol lány szólít meg, Magyarországon dolgozik. "Sub vagy Dom?" - kérdi. Zavarba jövök, és nem válaszolok. "Pedig játszhatnánk. Alázz meg minket, kérlek!" Egyáltalán nincs zavarban, sem ő, sem a barátja. Angliában, Németországban, Franciaországban meglehetős kultúrája van a BDSM kluboknak. Ismerik a szabályokat. Mehet a játék, ha adott a szimpátia. "Majd máskor."

A klubba általában csak a megfelelő öltözetben engedik be az embert, ám akinek nincs kedve lakkruhában bliccelni a hatoson, hozhatja magával, át tud öltözni. A nemi szervek mutogatása tilos, a nyilvános szerepjáték ritkán fajul szexig, bár a privát szobákban előfordulhat.

"Az itt dolgozó lányoknak rendes pultosbért fizetek - mondja a tulajdonos. - A fellépők tiszteletdíjat kapnak, ami itt zajlik, az nem prostitúció. Senki sincs szexre kényszerítve, a játék a lényeg."

A lánynak öltözött fiút

a falhoz vezeti az egyik dominaszerkós pultoslány, kiköti a kezét, és korbáccsal ütni kezdi. Minden egyes ütésre összerezzenünk. Vagy ötvenet vág a fiú testére, mire végre abbahagyja a verést. A srác szótlanul tűr a fal mellett, csak miután a domina elmegy, akkor látjuk, hogy alig áll a lábán.

"Ez kemény volt - mondja, majd leül a kanapéra. Szórakozásból van itt. - Nem vagyok meleg vagy ilyesmi, egyszerűen ez jön be. Én nem csak nézni szeretem, mint a legtöbben. Imádom, ha uralkodnak felettem. Normál módban nem bírnék el ennyit."

A legtöbb BDSM-mel foglalkozó portálon gyakran hivatkoznak arra, hogy egy-egy szerepjáték alkalmával a szolgákat játszók agya másként kezd működni. Az Egyesült Államokban több tanulmány is készült, hogy mi játszódik le ilyenkor a fejekben. Egyfajta "belső űrbe", "radikális eksztázisba" kerülnek az emberek, az agyban pedig a gyönyör- és a fájdalomreceptorok összekapcsolódva válják ki az élményt. A "belső űr" megtapasztalása azonban nagyban függ attól, mennyire összeszokottak a partnerek.

Éppen viaszt öntenek egy lány testére, amikor rendőrök tűnnek fel. Valaki felnyomta a rendezvényt, a hangos zene miatt. A rendőrök terepszemléznek, az egyik domina felvilágosítja őket, hogy mi megy itt. A beöltözötteknek arcizmuk sem rándul: mindenki túl van a coming outon.

"Nehéz volt felvállalni, hogy ez vagyok én - meséli az egyik pultoslány. - De nem akarom szégyellni magam. Hihetetlenül feldob, ha érzem a mester érintését egész nap a testemen. Nálunk erről még nem lehet nyíltan beszélni, prűd ország ez."

Pedig világszerte egyre erősebb a BDSM közösségeknek az a szándékuk, hogy előlépjenek az árnyékból és szembemenjenek az olyan előítéletekkel, melyek szerint "embereket csonkító, erőszakos perverzek csoportosulásáról lenne szó". Amerikában, Németországban és Angliában minden évben felvonulást tartanak, demonstrációkat rendeznek.

A rendőrök befejezik a terepszemlét, nem találtak semmi törvénybe ütközőt. A pultoslány piros latexben mosolyog utánuk: "Képzeljétek, megígérték, hogy kapok tőlük egy bilincset."

Klasszikusok

A szadizmus és a mazochizmus kifejezéseket Alphonse Francois de Sade márki (1740-1814; Justine, avagy az erény meghurcolása) és Leopold von Sacher-Masoch (1836-1895; Vénusz bundában) életműve után nevezte el az ilyen jellegű szexuális viselkedési formákat Richard von Krafft-Ebing Új kutatás a szex pszichopátiájában című 1890-es munkájában. A BDSM közösségek a névadó szerzők munkássága mellett még egy "korszakalkotó" szépirodalmi művet tekintenek klasszikusnak: Pauline Réage "O" története című regényét. Mindhárom mű hozzáférhető magyarul is.

Beteg, nem beteg

Freud 1905-ös Három jegyzet a Szexualitás elméletéről című művében használja először összekapcsolva a szadizmust és a mazochizmust mint olyan betegséget, mely a gyermeki psziché rossz irányú fejlődésére vezethető vissza. Évtizedeken keresztül patologikus szexuális viselkedésként írták le, de az 1994-ben megjelent DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders - Az elmezavarok diagnosztikai és statisztikai kézikönyve) már nem tekinti annak, mivel a könyv szerint ahhoz, hogy valami betegség legyen, "klinikai mértékű veszélyt vagy rongálást kell okoznia a társadalmi, foglalkozásbeli, illetve egyéb területén az életnek". Pszichológiai felmérések szerint a társadalom 5-25 százaléka tartja vonzónak a BSDM-játékokat, férfiak és nők egyenlő arányban.

Következmények

Nem történik jogsértés mindaddig, míg a játék mindkét fél beleegyezésével történik, persze csak akkor, ha nem fajulnak a dolgok életveszélyessé. Abban az esetben, ha a domináns a biztonsági szó elhangzása után is folytatja a játékot, a Btk. összes vonatkozó paragrafusa érvényes lesz rá. A BDSM jogilag nem értelmezhető családon belüli erőszakként, bár sok feminista egyesület azzal támadja, hogy annak voltaképpen az "előszobája".

Neked ajánljuk

A varacsk alatt

Jane Campion hosszan megpihent legutóbbi rendezése, a 2009-es, Keats életéről szóló Fényes csillag után, azóta csak egy remek krimisorozatot, A tó tükrét láthattuk tőle.

A hiányzó hetes

Milyen kapcsolat van egy széndarab és egy tájkép, vagy a „szabálytalanul” szabályos mértani test és egy karkörzés között? Mire (vagy kire) utal a kiállítás címe? Miért fontos a hetes szám?

Vif

A zseni a polgári életben örök vesztes, akinek talán szüksége is van ezekre a vereségekre. A művészetpszichológia érdekes kérdése lehetne, hogy a vásott romantikus közhelyek közül vajha miért épp ez maradt oly kedves mindmáig a 19. század gyermekded ábrándjait zordan elvető és rendre kifigurázó színházi alkotók számára.

Egy szabad ember

  • Babarczy Eszter

„Egy elkövetkező nemzedéknek, akik remélhetőleg szerencsésebbek és bölcsebbek lesznek, mint mi voltunk”indul a harminc év történetfilozófiai, eszmetörténeti és politikai írásait összegyűjtő kötet. Gyurgyák nem változtatott az eredeti szövegeken, összeállításuk mégis politikai tett: a szerző hitvallást tesz, amelytől az ország sorsának jobbra fordulását várja. Ez a hitvallás egy angolszász típusú konzervativizmusé, amely, mint Gyurgyák maga mondja, elveszített lehetőség volt a magyar történelemben, különösen a rendszerváltás után.

Majd legközelebb

  • Rádai Andrea

Nem sikerült leváltani a féldiktatórikus rendszer kormányát, így a kötelező sorkatonai szolgálat bevezetését sem tudtuk megakadályozni: nem nyertünk a ProTest – Út a forradalomhoz című színházi társasjátékban. De ez talán mellékes is, mert itt az út volt a fontos, a viták, a közös gondolkodás, a billegés a cselekvés képességének eufóriája és a tehetetlenség letargiája között.

Törvényen kívüli ösztönök

Nyolc afrikai férfi táncos jön ki a színpad elejére. Meztelen testükre húzott fekete öltönyükben felsorakoznak a rámpán, farkasszemet néznek a közönséggel. Kitartóan, sokáig. Miféle szakadékot lép át, vagy nem lép át a tekintetünk? Az ő szemükben lehetne düh, méreg, dac, elég, ha a gyarmatosításra, háborúkra, a menekülthelyzetre gondolunk. De nincs. Csak úgy néznek.

Vissza a szamárpadba

  • A szerk.

Nagyszabású szélsőjobboldali összejövetelnek, öndefiníciója szerint egyenesen csúcstalálkozónak adott otthont a múlt hétvégén Lengyelország fővárosa. A The Warsaw Summit házigazdája a Jog és Igazságosság (PiS) és Jarosław Kaczyński pártelnök voltak, vélelmezett titkos célja pedig az, hogy az európai hasonelvű pártokat egységbe kovácsolja.

„Párizsban minden volt”

  • Artner Sisso

A Jel Színház alapítója a vajdasági Magyarkanizsáról indult képzőművészként, s előbb Budapesten, majd Párizsban lett táncos és koreográfus. Legutóbbi darabja, az OMMA kapcsán beszélgettünk, emlékezve az első előadására, a Pekingi kacsára is.

Hozza a kötelezőt

  • Sausic Attila (Berlin)

Németországban megszigorították a járványellenes intézkedéseket. Angela Merkel megjelenésünk napján adja át irodáját a parlament által szerdán megválasztott szociáldemokrata kancellárnak. Olaf Scholz általános oltáskötelezettség bevezetését tervezi. S mennyi szép törekvés és nemes szándék említhető az új kormány programjából!

„Rohadjon szét ott, ahol van!”

A szakértő szerint kisebbek, az építtető szerint megfelelő méretűek a Nagy-Magyarországot bemutató mórahalmi Mini Hungary Park makettépületei. A Szegedi Törvényszéken zajló büntetőper nem azt vizsgálja, mi mekkora, hanem hogy meg akarták-e rövidíteni az államot és az Európai Uniót.

„Innen csak elmenni lehet”

Négyszázszoros ingatlanár-különbség is lehet Budapest belvárosa és például a Békés megyei Kevermes vagy Kötegyán között. Kevermesen jártunk, s mellbevágó szegénységet és pusztulást láttunk.

„Ekkora szakadék máshol nincs”

Mivel elégedetlenek a mai fiatalok, és miért a magyarok a leg­op­ti­mistábbak a visegrádi négyek közül? Mi lehet az oka a politikai hovatartozás szerinti megosztottságnak, és mi az az egy kérdés, amelyben mégis egyetért fideszes és ellenzéki fiatal?