Tévétorrent

The Red Tent

Tévétorrent

A vörös sátor az a hely, ahol az elveszett történetek elmeséltetnek. A nők meséi, amelyek az oralitás feledésébe merültek akkor, amikor a matriarchális világ a férfiközpontú elbeszélésbe váltott – ez Anita Diamant regényének alapmotívuma. Amúgy az Ószövetség a téma, pontosabban Jákob történetének nőalakjai. Dinah, Jákob Leától született lánya, viszonylag kevés sort kap a Bibliában. Sorsa viszont épp elég romantikus és tragikus ahhoz, hogy jó alap legyen egy melodrámához. A pásztor lánya, akit a közeli város hercege feleségül vesz, majd testvérei bosszút állnak ezért az „elrablásért”. Jákob fiainak nem csak ez a rémtett szárad a lelkükön: irigység, bosszú, vér és gyilok, kistestvér eladása egyiptomi rabszolgának… Mindez most a mellékszál; a narráció a nőké, akik a nevezett vörös sátorba gyűlnek, a férfiakat kizárva, és terhesség, szülés, gyermekágy meg menstruáció idején mesélnek, tanítják egymást; örömünnepet ülve a női test szakralitása felett. Dinah és anyáinak, Jákob feleségeinek szoros közössége azonban a női együvé tartozás maszlagánál tovább nem jut. A történet önmagában ugyan fenntartja egyelőre az érdeklődést, de távolról sem a nők alakítják.

A színészek persze kitesznek magukért, még akkor is, ha jó részük a Trónok harca forgatási szüneteiben ugrott csak át. A vörös sátor motívuma viszont csak az intróból és a plakátokról tűnik olybá, mint a vizuális világot erősen meghatározó elem: a minisorozat nagy részben teljesen szokványos, már-már unalmas, kosztümös képes Biblia.

Magyar felirat: matruska

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.