Tévétorrent

The Red Tent

Tévétorrent

A vörös sátor az a hely, ahol az elveszett történetek elmeséltetnek. A nők meséi, amelyek az oralitás feledésébe merültek akkor, amikor a matriarchális világ a férfiközpontú elbeszélésbe váltott – ez Anita Diamant regényének alapmotívuma. Amúgy az Ószövetség a téma, pontosabban Jákob történetének nőalakjai. Dinah, Jákob Leától született lánya, viszonylag kevés sort kap a Bibliában. Sorsa viszont épp elég romantikus és tragikus ahhoz, hogy jó alap legyen egy melodrámához. A pásztor lánya, akit a közeli város hercege feleségül vesz, majd testvérei bosszút állnak ezért az „elrablásért”. Jákob fiainak nem csak ez a rémtett szárad a lelkükön: irigység, bosszú, vér és gyilok, kistestvér eladása egyiptomi rabszolgának… Mindez most a mellékszál; a narráció a nőké, akik a nevezett vörös sátorba gyűlnek, a férfiakat kizárva, és terhesség, szülés, gyermekágy meg menstruáció idején mesélnek, tanítják egymást; örömünnepet ülve a női test szakralitása felett. Dinah és anyáinak, Jákob feleségeinek szoros közössége azonban a női együvé tartozás maszlagánál tovább nem jut. A történet önmagában ugyan fenntartja egyelőre az érdeklődést, de távolról sem a nők alakítják.

A színészek persze kitesznek magukért, még akkor is, ha jó részük a Trónok harca forgatási szüneteiben ugrott csak át. A vörös sátor motívuma viszont csak az intróból és a plakátokról tűnik olybá, mint a vizuális világot erősen meghatározó elem: a minisorozat nagy részben teljesen szokványos, már-már unalmas, kosztümös képes Biblia.

Magyar felirat: matruska

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.