Tévétorrent

The Red Tent

Tévétorrent

A vörös sátor az a hely, ahol az elveszett történetek elmeséltetnek. A nők meséi, amelyek az oralitás feledésébe merültek akkor, amikor a matriarchális világ a férfiközpontú elbeszélésbe váltott – ez Anita Diamant regényének alapmotívuma. Amúgy az Ószövetség a téma, pontosabban Jákob történetének nőalakjai. Dinah, Jákob Leától született lánya, viszonylag kevés sort kap a Bibliában. Sorsa viszont épp elég romantikus és tragikus ahhoz, hogy jó alap legyen egy melodrámához. A pásztor lánya, akit a közeli város hercege feleségül vesz, majd testvérei bosszút állnak ezért az „elrablásért”. Jákob fiainak nem csak ez a rémtett szárad a lelkükön: irigység, bosszú, vér és gyilok, kistestvér eladása egyiptomi rabszolgának… Mindez most a mellékszál; a narráció a nőké, akik a nevezett vörös sátorba gyűlnek, a férfiakat kizárva, és terhesség, szülés, gyermekágy meg menstruáció idején mesélnek, tanítják egymást; örömünnepet ülve a női test szakralitása felett. Dinah és anyáinak, Jákob feleségeinek szoros közössége azonban a női együvé tartozás maszlagánál tovább nem jut. A történet önmagában ugyan fenntartja egyelőre az érdeklődést, de távolról sem a nők alakítják.

A színészek persze kitesznek magukért, még akkor is, ha jó részük a Trónok harca forgatási szüneteiben ugrott csak át. A vörös sátor motívuma viszont csak az intróból és a plakátokról tűnik olybá, mint a vizuális világot erősen meghatározó elem: a minisorozat nagy részben teljesen szokványos, már-már unalmas, kosztümös képes Biblia.

Magyar felirat: matruska

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.