Tévétorrent

Visszajárók

  • - kg -
  • 2014. február 9.

Tévétorrent

Most, amikor a csapból is zombi folyik, és beállni látszanak a frontvonalak, mert ugyan hány bőrt is lehet még lehúzni az élőhalottakról, a franciák csöndben és mintegy bocsánatkérőleg úgy lépték le az amerikai mezőnyt, hogy abból még diplomáciai konfliktus is lehet.

A Visszajárók azzal az egyszerű és viszonylag kevés vért kívánó ötlettel játszik el, hogy nézzük meg komolyan, felnőtt emberhez - és felnőtt francia filmhez - méltón, mi történik egy kisebb közösségben, ha az elgyászolt halottak visszatérnek. Mondjuk egy diáklány egy iskolabusz-balesetből, aki úgy állít haza, mintha mi sem történt volna. Milyen hatással van ez a gyászmunkával már úgy-ahogy megbirkózott családra, és milyen hatással mindazokra, akiknek a gyerekei nem tértek vissza? És milyen kilátásai vannak a halottnak, aki élne tovább: szerelmes lenne például, mint minden korosztályabeli. Keserves dolog a feltámadás, de minél keservesebb, annál jobb sorozat jön ki belőle. A sikeres francia zombirecept így fest: tegyünk úgy, mint minden francia filmben, beszéltessük a szereplőket, ahogy a pikáns francia drámákban szoktuk, csakhogy most nem azért bagóznak idegesen a felek, mert Isabelle nem viszonozza Georges szerelmét, hanem azért, mert valamelyik halott rokonuk visszakéredzkedett az élők közé. A fene se gondolta volna, hogy ez és így ennyire működik; gyengélkedni is csak akkor kezd az első francia nemzeti zombifilm, amikor az amerikai kuzinok fordulatait kezdi másolni. A léc azonban végig nagyon magasan van: ami a vámpírfilmnek az Engedj be volt, az a zombiknak a Visszajárók. Folytatás jövőre.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.