Visszhang: film

A mi kocsmánk

  • 2023. november 22.

Visszhang

Háborús menekültek szállnak le a buszról egy észak-angliai faluban, és már balhé van.

Egy lánynak összetörik a fényképezőgépét a megérkezés alkalmából készített felvételeken látszani nem akaró helybéli suttyók. A hozzáállás a későbbiekben csak rosszabb lesz: ki a segélyt irigyli tőlük, ki ingatlana elértéktelenedésétől tart… Az események az Öreg Tölgy nevű kocsmában kulminálnak, a település egyetlen közösségi létesítményében, amelynek nehéz életű tulajdonosa nem átall szóba állni a bevándorlókkal, segítséget nyújtani nekik.

Ken Loach, a munkásosztály, a társadalmi folyamatok vesztesei, a kisemmizettek életének elkötelezett krónikása ezúttal didaxissal pótolja az árnyalt megközelítést, és filmje inkább felszólamlás egy balos tüntetésen, mint átélhető és állásfoglalásra késztető műalkotás. Minden meg van mondva többször és még aláhúzva is. Csak a felvetett probléma (menekültek beilleszkedése a befogadó társadalomba) van elkenve. Idealizált, szeretetben, közösségként élő, jóindulatú, művelt, kommunikatív migránsok és gyűlölködő, nemhogy a közeledést, de a másik felőli tájékozódást is elutasító, rasszista tahók alkotta helybéliek formálják a két oldalt, amelyek között a derék kocsmáros őrlődik. De van remény: a falu jóérzésű fele a zárlatban részvétét fejezi ki, amikor a szíriai család otthon börtönbe vetett családfőjének halálhíre érkezik, sőt a közeli város éves bányászfelvonulására meg is hívják őket, hogy együtt meneteljenek a tölgyfás zászló alatt, melyre írva vagyon: erő, szolidaritás, ellenállás. Arabul is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.