Visszhang: tévésorozat

A szabadság illata

Visszhang

A lengyel Kurc család története olyan hihetetlen, hogy szinte fikciónak hat.

Pedig a sorozat alapjául szolgáló regény szerzője, Georgia Hunter a saját családtörténetét vetette papírra. A népes zsidó família tagjai csodával határos módon élték túl a holokausztot, kontinensnyi távolságra szakadva egymástól. Lengyelországból Franciaországba, Marokkóba, Szibériába, Brazíliába és Palesztinába sodródtak; sokszor hónapokig, sőt évekig nem hallanak egymásról. Erejük a kiolthatatlan reményből fakad, melybe persze bűntudat is vegyül: miért épp ők élik túl a borzalmakat?

Erica Lipez aprólékos gonddal eleveníti meg a II. világháborút, figyelmet szentelve annak központi és periferikus helyszíneire, amelyek a Kurcok drámájának hátteréül szolgálnak. Bár a széria mellőzi sok más holokauszttörténet nyersebb borzalmait, a mindennapi élet szövetének fokozatos, borzongató felbomlása így is felkavaró. Sajnos csak helyenként, mert Lipez meglehetősen vázlatos figurákat rajzol meg (talán a Halinát játszó Joey King hozza ki a legtöbbet a behatárolt lehetőségekből). Mind nemesek és aranyszívűek, épp csak az árnyalatokat mellőzik, ami igazán átélhetővé tenné történetüket. A nyolc epizódba szuszakolt fordulatok így is magukkal sodorják a nézőt, de a valódi érzelmi csúcspontokat többnyire csak áradó zenével és túljátszott közelikkel megtámogatott könnyfakasztás helyettesíti. Érződik az igyekezet, hogy kapjunk egy felemelő példát a zsidó szívósságról és ellenállásról, de Lipez nem hisz eléggé ennek a megdöbbentő történetnek az erejében.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.