VERZIÓ 20.: Visszhang

A szeretet nem egy narancs

Visszhang

Azt tudjuk, hogy mi történik, amikor egy kisebb ország leválik a Szovjetunióról és szabadon, ám egyedül próbál meg érvényesülni gazdaságilag...

De tudjuk-e azt is, hogy Moldovában ez pl. anyák ezreinek migrációját okozta, akik családjuk eltartása érdekében, őket hátrahagyva Nyugaton vállaltak kulimunkát, így váltva a következő generáció számára az anyai öleléseket hazaküldött ajándékcsomagokra?

A gazdasági és társadalmi kérdés fókuszát Otilia Babara egészen intim közelségre szűkíti, olyan családok házivideóit mutatva be, akik efféle üzenetekben kommunikáltak a gyakran évtizedekig távol lévő anyákkal. Az elején kisiskolás gyerekek, akik a Nyugatról kapott csokikkal, zenélős játékokkal és egyéb kincsekkel teli szeretetcsomagot bontogatják, lassan tinédzserré érnek, akiknek az évek során az egyre jobb képminőségű videókon egyre kevesebb mondanivalójuk marad az anyjuk számára. A néhol túlságosan is ismerős, fojtogató miliőt és a kényszeredetten örömteli pillanatokat egészen megérintő képek és olykor már-már költői gondolatok dúsítják, amelyek a maguk megrázó élethűségében beszélnek arról a pokoli helyzetről, amelyben mindenki csak jót akart.

A szegény országokban a tárgyak és az étel szeretetnyelv, ezért roskadozik a vasárnapi ebédlő­asztal a nagymamánál még akkor is, ha neki azon a héten már nem lesz mit ennie, csak ami megmarad. Biztosra vehetjük, hogy amiből egy adott nemzedék túlkompenzál, abból az előzőnek nem jutott elég.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.