Visszhang: film

A tanári szoba

  • 2023. december 19.

Visszhang

Az iskolában szarka van.

A gyanúba került török fiú apja az igaztalanul megvádolt ember indulatával tájékoztatja a meghallgatásukra összegyűlt bizottságot, hogy el is törné a fia lábát, ha az lopni merészelne. Ez is egy megoldás.

Ám a baj nagyobb: a tantestületben is szarka van. Sőt még ennél is nagyobb a baj, mert nem az a kérdés válik fontossá, hogy valóban meglopta-e az iskolatitkárnő az egyik tanárt (a fia osztályfőnökét), hanem az, hogy mennyiben sértették meg a tolvaj személyiségi jogait az esetet bizonyító videófelvétellel. A jogkövető tanárnő nem adhat felvilágosítást a le nem zárt ügyről, viszont az iskolából sértetten elrohanó munkatárs ellene fordítja nem csak a szülőket, de a fián keresztül az addig harmonikus osztályát is. Az iskolaújságban vele, de hozzájárulása nélkül megjelenő interjú a maga összefüggéseiből kiragadott mondataival tovább súlyosbítja a helyzetet, és már a tantestületben is azt firtatják, hogy „kellett-e nekünk ez”.

A történet bicskanyitogató fordulatai a valóságos bűn büntetlenségétől a kiskamaszként is romlott médiaharcosok vádaskodásáig, a tanári kar meghunyászkodásáig azt modellezik, hogy az etikus tisztánlátás igénye helyét elfoglaló politikai korrektség hogyan üresíti ki, majd semmisíti meg magát a demokráciát.

A török-német Ilker Çatak Berlinben (is) díjazott művénél valószínűleg nem készült jelentősebb film a 2023-as évben. Nyomasztóbb bármilyen thrillernél, elevenbe vágó – mert a nyugati társadalma(in)k legfőbb problémáival szembesít –, és személyes, mert a nézőt állásfoglalásra készteti.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.