Visszhang: animációs film

Agymanók 2

Visszhang

Riley 13 éves, a barátaival egy ott alvós hokitáborba készül...

A Pixar felnőtteket és gyerekeket egyaránt megcélzó marketingjének csúcsterméke régóta fenyeget a folytatással, de szerencsére az új rész cseppet sem kékítette be az elsőből elraktározott emléklabdáinkat.

Riley 13 éves, a barátaival egy ott alvós hokitáborba készül (aki kételkedne abban, hogy a film felnőtteknek is készült, az figyelje meg az apa elkámpicsorodó arcát, amikor megkérdezi a feleségét, hogy mit csinálnak, amíg a gyerek távol lesz). A táborban összetalálkozik a menő lányokkal, ami teljes egzisztenciális krízisbe taszítja a beindult pubertásban tomboló kislányt. Az alapérzelmek ideje lejárt, a fejhadiszállásban új emóciók veszik át az irányítást, élükön Feszkóval, aki – mint a szorongás rendesen – csak megvédeni igyekszik a gazdatestet, de végül sokkal többet árt, mint használ.

A szüleit moziba kísérő gyerek nem is tudja, micsoda mázlista, amiért az ő generációja már úgy nő fel, hogy ez az alappszichológiai kisokos az eszköztáruk része lehet. Eközben mi úgy bólogatunk mellettük, mintha nem mi is először látnánk olyan filmet, amely ennyire tisztán és érthetően magyarázza el, hogy mi zajlik a fejünkben. Az Agymanók 2 amellett, hogy gyerekfilmként szórakoztató, szemléletesen mutat be olyan jelenségeket, mint a szorongás okozta alvási zavar, a pánikroham vagy az a kínos helyzet, amikor az istennek nem ugrik be egy szám címe. A film, ahogy legutóbb, most is lenyűgözően működik a saját szabályrendszerében, még ha ez azt is jelenti, hogy Bim Bam ezúttal már senkinek nem jutott eszébe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.