Visszhang: könyv

Kerber Balázs: Számtan a holdas estékre

Visszhang

A kötet saját szótárral dolgozik, és éppen azért tartogat annyi izgalmat, mert nem fedi fel a titkait. 

„Ez a vers / egy város maradéka” – olvashatjuk a zárlatban, és a kötet végig bennünk motoszkáló kérdése rögtön az, hogy milyen hagyományok és támpontok mentén igazodhatnánk el ebben a zsúfolt szöveg­városban. Hogy hol kezdődik és meddig tart ez a vers, mi lehet ez a könyv valójában? Narratív szálakkal átszőtt verseskötetet, formailag és nyelvileg is igen sokszínű elbeszélő költeményt, prózavers-regényt, esetleg (poszt)modern eposz(töredék)et olvasunk? Talán mindezt egyszerre, talán egyiket sem. A megannyi különböző hangot megszólaltató szerepvers és az ezeket összefűző, könnyedén lírába forduló prózai szakaszok sok tekintetben építenek a mitikus történetmesélés dinamikáira, miközben arra is rámutatnak, mennyi minden elvész az írás, a rögzítés által. Titokzatos szereplőink – Landers, Werdiewend, Marco és a „rettegett hadúr” ellen szervezkedő többi ellenálló – egy kérdéses eredetű könyvecskében leírtak valóságalapját kutatják, Eyyeryang legendáját és a kvantumhajó megépítéséhez szükséges terveket, kódokat és matematikai egyenleteket bújva pedig mintha maguk is egy eposz hőseivé válnának.

A kötet saját szótárral dolgozik, és éppen azért tartogat annyi izgalmat, mert nem fedi fel a titkait. Egy rendkívül komplex világba csöppenünk, amelynek a működéséről csak sejtéseink lehetnek, és amelyhez – saját fogalmi készletünk határai miatt – az olyan leleményes szóösszetételek sokasága segít közel kerülni, mint „épületszigor”, „hiánykanyarok” vagy „kéz­­öröm”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.