Visszhang: koncert

Aida Garifullina áriaestje

Visszhang

Az orosz lírai szoprán csillaga öt éve emelkedett magasra.

Énekversenyt nyert, s végigjárta a világ legnagyobb operaházait a Mariinszkijtól a bécsi Staatsoperig és a Metropolitanig, közben elkészítette debütlemezét a Deccánál. A tatáros arcélű, filigrán nőt Anna Netrebkóhoz is hasonlították, pedig mintha körültekintőbb lenne, mint elődje, aki mértéktelen szerepvágyát nem mindig bírta hanggal. Aida Garifullina alázatosan lépkedett előre hangfaja repertoárjában: Susanna, Zerlina, Musetta, Gilda. Épp ezért volt meglepő, hogy áriaestjét a Casta divával kezdte a Normából, meglehetősen döcögősen, a valódi energiát szenvelgő pózzal helyettesítve. Sokkal jobban szólt Júlia csilingelő áriája (Je veux vivre) Gounod operájából, a szünet előtt pedig Musetta keringője okozott valódi beteljesülést.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.