Visszhang: tévésorozat

Árulás

  • - ts -
  • 2023. január 11.

Visszhang

A ködös Albion a kémek hazája, tudja ezt mindenki.

Somerset Maugham már az első világháborúban a hírszerzésnél gyapálta az ellent, Graham Greene-t anno maga Kim Philby szervezte be az MI5-hoz, James Bondnak már a neve említése is felrázza az embert, John le Carréról pedig már ne is beszéljünk. Vagyis beszéljünk, mert épp az ő Karla-trilógiájából forgatott 1979-es tévésorozat, Az áruló lett a brit kémes sorozatok Magna Cartája, nem utolsósorban Alec Guinness zsenijének köszönhetően. Ám az Árulás bizonyosan nem Az áruló (rendes nevén Suszter, szabó, baka, kém) fachjában versenyez. De még csak nem is az Utolsó befutókéban, amelynek idei sikere jócskán bizonyítja, hogy még nagyon is van mit keresni ebben a szegmensben.

Az Árulás másban mesterkedik, azt a torz akkordot igyekszik adaptálni az isteni szimfóniából, amelynek során a főhős fejére esik egy kolerás tégla az égő vonatból. S a főhős történetesen kém, a főkém (ahogy Le Carrétól tudjuk: Control) első helyettese, akiből egy sajnálatos incidens következményeként már az első rész közepe felé főkém lesz. Ekkor okkal retten meg a néző, hogy Ciarán Hindset már az elején kirendezik, mint múltkor az Angolokból, de nyugi. Azért a pokol persze elszabadul: az újsütetű főspy-t menten üldözőbe veszik az oroszok (államiak és szabadúszók), a lábadozó exfőnöke, a brit kormány és a nagyobb pártok, a CIA és a saját felesége – valakit biztosan kifelejtettem. S ha ennyien kergetnek egyet, tuti elgurul közben az alkotói gyógyszer. Az Árulás ilyenformán logikátlan, hihetetlen, de elég szórakoztató.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.