Visszhang: film

Az arcuk mindig előttem lesz

  • 2024. június 5.

Visszhang

A film egy tanfolyammal kezdődik, szemléltetéssel.

Az ún. helyreállító igazságszolgáltatás (bűnelkövetők és áldozatok közti kommunikáció segítségével traumákat feloldani igyekvő eljárás) önkénteseit készíti fel az előadó egy a tevékenységük során valószínűleg előforduló helyzetre, szupervizor korrigál, a komoly arcokon megértés tükröződik. Ilyen maga a film is: elkötelezett, segítő szándékú embe­rek közvetítenek a megbékélést remélő, traumáik (többnyire fegyveres rablás) fogságából kitörni vágyó áldozatok, illetve erőszakos bűncselekmények miatt elítélt azon rabok között, akikben felébredt a lelkiismeret és hajlandók szembenézni önmagukkal, öt, terápiás célzatú, kiscsoportos együttlét során – a börtönben. Kivételként egy fiatal nő esetét látjuk, aki szigorúan praktikus okokból keresné meg az őt gyermekkorában abuzáló bátyját, aki büntetését letöltvén visszaköltözött a környékre, ti. meg akar állapodni vele, hogyan ne találkozzanak még véletlenül se közösségi terekben. Megrázó mindegyik történet, a börtönben előadottak és a stílusában kissé különböző, emlékképeket is megjelenítő testvértragédia, de magából a filmből hiányzik a voltaképpeni drámai konfliktus. Bűnös és áldozat egyetért abban, hogy a sebeket, amennyire lehet, be kell(ene) gyógyítani, és ennek érdekében mindenki együttműködik. Jeanne Herry munkája egy felelősségteljes, humánus, fontos mondanivalót igényesen közlő, hiteles, sőt megrendítő alakítások sorát felvonultató, optimista referenciafilm a helyreállító igazságszolgáltatás hasznosságáról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.