Visszhang: film

Az arcuk mindig előttem lesz

  • 2024. június 5.

Visszhang

A film egy tanfolyammal kezdődik, szemléltetéssel.

Az ún. helyreállító igazságszolgáltatás (bűnelkövetők és áldozatok közti kommunikáció segítségével traumákat feloldani igyekvő eljárás) önkénteseit készíti fel az előadó egy a tevékenységük során valószínűleg előforduló helyzetre, szupervizor korrigál, a komoly arcokon megértés tükröződik. Ilyen maga a film is: elkötelezett, segítő szándékú embe­rek közvetítenek a megbékélést remélő, traumáik (többnyire fegyveres rablás) fogságából kitörni vágyó áldozatok, illetve erőszakos bűncselekmények miatt elítélt azon rabok között, akikben felébredt a lelkiismeret és hajlandók szembenézni önmagukkal, öt, terápiás célzatú, kiscsoportos együttlét során – a börtönben. Kivételként egy fiatal nő esetét látjuk, aki szigorúan praktikus okokból keresné meg az őt gyermekkorában abuzáló bátyját, aki büntetését letöltvén visszaköltözött a környékre, ti. meg akar állapodni vele, hogyan ne találkozzanak még véletlenül se közösségi terekben. Megrázó mindegyik történet, a börtönben előadottak és a stílusában kissé különböző, emlékképeket is megjelenítő testvértragédia, de magából a filmből hiányzik a voltaképpeni drámai konfliktus. Bűnös és áldozat egyetért abban, hogy a sebeket, amennyire lehet, be kell(ene) gyógyítani, és ennek érdekében mindenki együttműködik. Jeanne Herry munkája egy felelősségteljes, humánus, fontos mondanivalót igényesen közlő, hiteles, sőt megrendítő alakítások sorát felvonultató, optimista referenciafilm a helyreállító igazságszolgáltatás hasznosságáról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.