Visszhang: film

Az arcuk mindig előttem lesz

  • 2024. június 5.

Visszhang

A film egy tanfolyammal kezdődik, szemléltetéssel.

Az ún. helyreállító igazságszolgáltatás (bűnelkövetők és áldozatok közti kommunikáció segítségével traumákat feloldani igyekvő eljárás) önkénteseit készíti fel az előadó egy a tevékenységük során valószínűleg előforduló helyzetre, szupervizor korrigál, a komoly arcokon megértés tükröződik. Ilyen maga a film is: elkötelezett, segítő szándékú embe­rek közvetítenek a megbékélést remélő, traumáik (többnyire fegyveres rablás) fogságából kitörni vágyó áldozatok, illetve erőszakos bűncselekmények miatt elítélt azon rabok között, akikben felébredt a lelkiismeret és hajlandók szembenézni önmagukkal, öt, terápiás célzatú, kiscsoportos együttlét során – a börtönben. Kivételként egy fiatal nő esetét látjuk, aki szigorúan praktikus okokból keresné meg az őt gyermekkorában abuzáló bátyját, aki büntetését letöltvén visszaköltözött a környékre, ti. meg akar állapodni vele, hogyan ne találkozzanak még véletlenül se közösségi terekben. Megrázó mindegyik történet, a börtönben előadottak és a stílusában kissé különböző, emlékképeket is megjelenítő testvértragédia, de magából a filmből hiányzik a voltaképpeni drámai konfliktus. Bűnös és áldozat egyetért abban, hogy a sebeket, amennyire lehet, be kell(ene) gyógyítani, és ennek érdekében mindenki együttműködik. Jeanne Herry munkája egy felelősségteljes, humánus, fontos mondanivalót igényesen közlő, hiteles, sőt megrendítő alakítások sorát felvonultató, optimista referenciafilm a helyreállító igazságszolgáltatás hasznosságáról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."