Visszhang: lemez

Bertrand Chamayou: Cage2 

Visszhang

Nem tudjuk, ki volt az első, aki beleszórta a szerszámosláda tartalmát a zongorába...

...de a zenetörténet John Cage 1940-ben komponált, Bacchanale című eksztatikus művét tartja számon a preparált zongora irodalmának kezdeteként. Állítólag nem volt elég hely a seattle-i koncertteremben egy teljes ütősgárdának, így muszáj volt csavarokkal, érmékkel, papír- és fadarabokkal kidekorálni a szerencsétlen hangszert.

A toulouse-i születésű pianista az előző albumát két renegát zeneszerzőnek, Erik Satie-nak és John Cage-nek szentelte, most pedig csak az utóbbi felé fordította a

figyelmét. Nyolc évtizeddel az avantgárd ötlet után a preparált zongora még mindig izgalmas újdonságnak hat, hiába lepték el a világot azóta a zajok és zörejek, s azok végtelen sokszorosítására és manipulálására alkalmas szoftverek. Bertrand Chamayou lemezén egyetlen Cage-darab sem szól ugyanúgy: a nyitó, Mysterious Adventure című darab a hanghatások virtuóz változatosságát kínálja, de az őrült hangszerpreparátummal komoly hatást is el lehet érni, ahogy az a harangzúgást idéző In the Name of the Holocaust illusztrálja. Ha Cage-ről beszélünk, nem hagyhatjuk figyelmen kívül a Kelet vonzását sem, ami kortársát, Jack Kerouacot és az első beatköltőket is inspirálta: a Primitive című szösszenet japán hatásról árulkodik. Chamayou alig egy évtizeddel ezelőtt Ravel-összkiadásával tűnt ki a klimpírozók tömegéből, immár erősen gyúr a legérdekesebb negyvenpluszos zongorista címére. Mi jól járunk vele.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."