Visszhang: dokumentumfilm

Az életed nélkülem

Visszhang

A legtöbb ember két dologtól fél nagyon, az első, hogy a gyermekével történik valami, a második, hogy őt magát éri el a halál.

El lehet képzelni, hová fokozódik a rettegés, amikor ez a kettő együtt jár. Az önellátásra képtelen fogyatékkal élőkről ritkán hallunk, pedig 100 ezer érintett család él Magyarországon. Rubi Anna filmjében idősödő anyák egy csoportját ismerhetjük meg, akik úgy döntöttek, hogy itt az ideje perben foglalkozni azzal, hogyha ők meghalnak, nincs emberhez méltó túlélési forma a gyermekeik számára.

A dokumentumfilm egy harminc évvel ezelőtti családi videóval nyit, ahol Ferike 8–10 évesen a saját világában lebeg, majd napjainkban látható ugyanott, ugyanúgy. Egyértelmű az üzenet, ez nem volt és nem is lesz jobb soha. Tévednénk azonban, ha azt hinnénk, ez önmagában bizonyító erejű a bíróság számára. A döntéshozók éveken át halogatják egy ellátó otthon kérelmét azzal, hogy a helyzet pontos felmérésére (hogy Feri elég fogyatékos-e) szakértő véleményére van szükség. S mit akarhatnak még ezek az anyák az óránkénti 60 forintos béren kívül, amellyel a napi 24 órás munkájukat ellentételezik?

Noha megkapjuk a teljes érzelmi skálát az örömteli közös pillanatoktól kezdve a szenvedésig, az utóbbiról rendre nagyon rövid jelenetekben beszél az alkotó. De a néző kényelme nem lehet prioritás egy dokuban, amely olyan embe­rekről szól, akiknek ott kezdődik az élet, ahol mi már elkapnánk a tekintetünket. Ettől függetlenül Az életem nélküled hatásvadászattól mentes, korrekt és tiszta képet ad a probléma jelenlegi állásáról, ami már önmagában nagy szó.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.