Visszhang: dokumentumfilm

Az életed nélkülem

Visszhang

A legtöbb ember két dologtól fél nagyon, az első, hogy a gyermekével történik valami, a második, hogy őt magát éri el a halál.

El lehet képzelni, hová fokozódik a rettegés, amikor ez a kettő együtt jár. Az önellátásra képtelen fogyatékkal élőkről ritkán hallunk, pedig 100 ezer érintett család él Magyarországon. Rubi Anna filmjében idősödő anyák egy csoportját ismerhetjük meg, akik úgy döntöttek, hogy itt az ideje perben foglalkozni azzal, hogyha ők meghalnak, nincs emberhez méltó túlélési forma a gyermekeik számára.

A dokumentumfilm egy harminc évvel ezelőtti családi videóval nyit, ahol Ferike 8–10 évesen a saját világában lebeg, majd napjainkban látható ugyanott, ugyanúgy. Egyértelmű az üzenet, ez nem volt és nem is lesz jobb soha. Tévednénk azonban, ha azt hinnénk, ez önmagában bizonyító erejű a bíróság számára. A döntéshozók éveken át halogatják egy ellátó otthon kérelmét azzal, hogy a helyzet pontos felmérésére (hogy Feri elég fogyatékos-e) szakértő véleményére van szükség. S mit akarhatnak még ezek az anyák az óránkénti 60 forintos béren kívül, amellyel a napi 24 órás munkájukat ellentételezik?

Noha megkapjuk a teljes érzelmi skálát az örömteli közös pillanatoktól kezdve a szenvedésig, az utóbbiról rendre nagyon rövid jelenetekben beszél az alkotó. De a néző kényelme nem lehet prioritás egy dokuban, amely olyan embe­rekről szól, akiknek ott kezdődik az élet, ahol mi már elkapnánk a tekintetünket. Ettől függetlenül Az életem nélküled hatásvadászattól mentes, korrekt és tiszta képet ad a probléma jelenlegi állásáról, ami már önmagában nagy szó.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.