Visszhang: dokumentumfilm

Az életed nélkülem

Visszhang

A legtöbb ember két dologtól fél nagyon, az első, hogy a gyermekével történik valami, a második, hogy őt magát éri el a halál.

El lehet képzelni, hová fokozódik a rettegés, amikor ez a kettő együtt jár. Az önellátásra képtelen fogyatékkal élőkről ritkán hallunk, pedig 100 ezer érintett család él Magyarországon. Rubi Anna filmjében idősödő anyák egy csoportját ismerhetjük meg, akik úgy döntöttek, hogy itt az ideje perben foglalkozni azzal, hogyha ők meghalnak, nincs emberhez méltó túlélési forma a gyermekeik számára.

A dokumentumfilm egy harminc évvel ezelőtti családi videóval nyit, ahol Ferike 8–10 évesen a saját világában lebeg, majd napjainkban látható ugyanott, ugyanúgy. Egyértelmű az üzenet, ez nem volt és nem is lesz jobb soha. Tévednénk azonban, ha azt hinnénk, ez önmagában bizonyító erejű a bíróság számára. A döntéshozók éveken át halogatják egy ellátó otthon kérelmét azzal, hogy a helyzet pontos felmérésére (hogy Feri elég fogyatékos-e) szakértő véleményére van szükség. S mit akarhatnak még ezek az anyák az óránkénti 60 forintos béren kívül, amellyel a napi 24 órás munkájukat ellentételezik?

Noha megkapjuk a teljes érzelmi skálát az örömteli közös pillanatoktól kezdve a szenvedésig, az utóbbiról rendre nagyon rövid jelenetekben beszél az alkotó. De a néző kényelme nem lehet prioritás egy dokuban, amely olyan embe­rekről szól, akiknek ott kezdődik az élet, ahol mi már elkapnánk a tekintetünket. Ettől függetlenül Az életem nélküled hatásvadászattól mentes, korrekt és tiszta képet ad a probléma jelenlegi állásáról, ami már önmagában nagy szó.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.