Visszhang: lemez

Bach’s Roots / Voces Suaves, Academie für Alte Musik Berlin

Visszhang

Vajon milyen zenék hatottak Johann Sebastian Bachra?

Ismerjük a nevezetes anekdotát, mely szerint fiatal orgonistaként négyszáz kilométert utazott, hogy hallja Buxtehude játékát – csak éppen annak csúnyácska lányát nem akaródzott elvenni –, de Buxtehude darabjai furcsa módon nem szerepelnek a berlini régizenei egyetemen készült lemezen. A népes Bach család türingiai ágának tagjai viszont feltűnnek: apja két unokatestvérétől, Johann Michaeltől és Johann Christophtól is felcsendül egy-egy kompozíció. (Ezek a művek az Altbachisches Archiv című, a korábbi Bachok műveit tartalmazó gyűjteményben maradtak fenn, amely egykor Johann Sebastian birtokában volt.) Nem maradhat ki Johann Pachelbel sem, aki többet komponált annál, mintsem hogy egyetlen kánonját ismerjük – s nem mellesleg családi ismerős volt, Bach szülővárosában, Eisenachban dolgozott kántorként. A weimari udvarnál töltött években G. Chr. Strattner és Adam Drese lehetett nagyobb hatással Bachra, Lipcsében pedig a Tamás-templom korábbi kántora, Johann Schelle. Egy ilyen válogatás egyértelművé teszi, hogy Bach zsenije nem nőhetett volna ki a korszak termékeny közege nélkül. Izgalmas ez a zenetörténeti kirándulás, csupa frissesség és derű, német régizenét pedig német régizenészektől érdemes hallgatni: az Akademie für Alte Musik historikus zenekara ragyogóan szól, a Voces Suaves pazar hangzású kórus, akkor is, ha egy karnagy vezetésével biztosabban énekelnének.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.