Visszhang: könyv

Borsik Miklós: Futárlíra

Visszhang

A koronavírus-járvány idején a szerző két éven át dolgozott ételfutárként.

A kötet ennek az időszaknak a tapasztalatait és benyomásait rögzíti. Azt, ahogyan a versek referenciális olvasásra ösztönző beszélője kerékpáron, futártáskával a hátán járja Budapest utcáit, ismerős gyorséttermek és megannyi idézet között cikázva. Feszültségteli állapot, állandó kihívás ez: helytállni egy ismeretlen terepen. Mindez olyan, iróniával is bőven átitatott, ám a helyzetet a legkevésbé sem elbagatellizáló sorokban csúcsosodik ki, amelyek már-már identitáskérdésként tárgyalják a futárkodás és az írás-olvasás kibékíthetetlenségét. „Futár vagyok, mit érdekel engem A költészet utálata című eszmefuttatás” – veti oda a könyv vége felé, ám ez a dac sem feledteti a korábbi szövegek bűntudatát: „mert minél több Tolnai-verset olvasok, / annál gyakrabban ugrik a szállítási díj”.

A lírai én megváltozott élet- és gondolkodásmódja a következő címre sietve vagy az alkotás egy-egy lopott percében is érezteti hatását. Minden pillanathoz árcímke tapad, a partot érő víz „összes mániás fodrához / kiszámlázzák a nézést”, és már „Az evés is munka.” Ez a Futárlíra verseinek igazi tragédiája.

Ne lepődjünk hát meg, ha a Népszínház utcai teremtéstörténetet vezénylő Krasznahorkai László mellett Gulyás Gergelybe vagy Jámbor András leszakított plakátjaiba botlunk, netán Simicska Lajos hózentrágerét látjuk viszont egy hasonlatban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.