Visszhang: lemez

Daveform Quintet: Arrival

  • - minek -
  • 2024. november 13.

Visszhang

Öt kiváló, számos formációból ismert zenész (Szegő Dávid – dob, Subicz Gábor – trombita, Oláh Krisztián – zongora, Hock Ernő – nagybőgő, Mester Dániel – szaxofon) alapította 2022-ben a modern jazz szupergroupként is említhető Daveform Quintetet.

Amerikai, skandináv és balkáni zenei elemekből építkező izgalmas repertoárját már ismerheti a jazzklubok közönsége. A most megjelent nagylemezük, a beszédes című Arrival hét dalából hatot a pandémia második hullámában, 2020 telén komponált a zenekarvezető Szegő Dávid egy apró, mindössze tizenöt négyzetméteres próbateremben.

Az album minden száma egy-egy történetet mesél el ebből a szürreális időszakból: a kompozíciók nem csupán személyesek, de megannyi komplex, nem egykönnyen interpretálható, rafináltan felépített, mégis érezhető ívvel rendelkező érzéki szerzeményt hallgathatunk meg, amelyeket a muzsikusok ihletett játéka tesz oly élvezetessé. Az album leghosszabb, talán legösszetettebb darabja a Revolution, amely Szegő saját értelmezésében tényleg egy forradalom stációit jeleníti meg, de ha valaki nem e felől közelít hozzá, akkor is teljes élményt nyújt. Ehhez nagyban hozzájárulnak a remek hangszerszólók (Mester, Subicz, majd Szegő előadásában). A darabok üdítő ritmikai és hangnembéli változékonysága, az egymással feleselő hangszerszólamok, a dob és a basszus perfekt összjátéka, a lendületes és technikailag is tökéletes előadásmód azt eredményezi, hogy egyetlen hangot sem érezhetünk feleslegesnek a lemezen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.