Visszhang: sziget

Editors

Visszhang

A Szigeten örülni kell az apróságoknak. 

Például annak, hogy 1300 helyett csak 1250 forint a félliteres üdítő, mert nem lehet visszaváltani a palackot. Meg annak is, hogy vannak rockzenekarok a lineupban. De igazából ez a legpozitívabb dolog, ami az Editors fellépéséről elmondható, ugyanis a Birminghamből indult együttes Chris Urbanowicz gitáros 2012-es kilépése óta folyamatosan veszít a relevanciájából. Ez már rég nem az a zenekar, amiért e sorok írója 17 évvel ezelőtt Bécsig autózott, de az is nyilvánvaló, hogy a hosszú ideig tartó kreatív széria kevesek kiváltsága.

Az irtózatosan fülledt levegőjű sátorban Tom Smith frontember és társai jó szokásukhoz híven talpig feketében lépnek színpadra és csapnak bele legutóbbi albumuk, a vérszegény EBM egyik dalába, a Strawberry Lemonade-be. Az ezt követő An End Has a Start alaposan felpörgeti a hangulatot, és nem sokkal utána a Bones, illetve az Eat Raw Meat = Blood Drool is jókora ovációt vált ki. De utána elkezd leülni a hangulat az újabb dalok miatt, társaságomból is többen a Nagyszínpadon zenélő Janelle Monae felé veszik az irányt. Közben az Editors tagjai feldolgoznak (az Adamski/Seal-féle Killert), és a legjobb lemezükről, a 2005-ös The Back Roomról csak a Munich című slágert adják elő. A fesztiválokon remekül működő Bricks and Mortar is kimarad, de a nem kis pátosszal felvértezett Smokers Out­side the Hospital Doors, valamint a jó ideje záródalként eljátszott Papillon végül megmentik a bulit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.