Visszhang: animációs film

Elemi

  • SzSz
  • 2023. június 28.

Visszhang

Az ellentétek vonzzák egymást – állítja romantikus komédiák sora a Párducbébin át a Harry és Sallyn keresztül a Csaj nem jár egyedülig.

Ezekhez csatlakozik most a Pixar első romkomja is, amelynek rendezője, Peter Sohn az interjúiban inkább Cher és Nicholas Cage 1987-es klasszikusát, a Holdkórosokat citálta: ahhoz hasonlóan az Elemiben is két, teljesen különböző világ találkozik egy valószínűtlen románc erejéig.

A helyszín Elemetropolisz, egy New York ihlette város, ahol együtt élnek a tűz-, víz-, föld- és levegőlakók; a hatalmas olvasztótégelyben mindennek és mindenkinek megvan a helye: a tűzlények például a város külső peremén alakították ki saját kis területüket, és nem szívesen vegyülnek másokkal. Hősnőnk, Parázs ráadásul a bevándorlólét szokásos kihívásaival szembesül: hogyan vigye tovább keményen dolgozó és érte mindent feláldozó szülei örökségét úgy, hogy közben a saját útjára is ráleljen. A véletlen, na meg egy szivárgó vízvezeték hozza össze Örvénnyel, a laza és kelekótya vízlénnyel, aki jobban nem is különbözhetne tőle, ennek ellenére hamar barátság, majd szerelem alakul ki köztük, miközben megpróbálják megoldani az Elemetropoliszra leselkedő csapás titkát is.

Az Elemi szinte minden vonatkozásában olyan jobb Pixar-filmek lenyomata, mint az Agymanók vagy a Lelki ismeretek: szereplői ismerősek, de nem emlékezetesek; a világa érdekesnek tűnik, de igazán nem ismerhetjük meg. A középpontban álló románcot animációs formában talán még nem láthattuk, élő szereplős formában viszont már ezerszer. Az alkotók ötlettelenségéről az is sokat elmond, hogy az eseményeket egy közegészségügyi ellenőrzés indítja be.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.