Visszhang: animációs film

Elemi

  • SzSz
  • 2023. június 28.

Visszhang

Az ellentétek vonzzák egymást – állítja romantikus komédiák sora a Párducbébin át a Harry és Sallyn keresztül a Csaj nem jár egyedülig.

Ezekhez csatlakozik most a Pixar első romkomja is, amelynek rendezője, Peter Sohn az interjúiban inkább Cher és Nicholas Cage 1987-es klasszikusát, a Holdkórosokat citálta: ahhoz hasonlóan az Elemiben is két, teljesen különböző világ találkozik egy valószínűtlen románc erejéig.

A helyszín Elemetropolisz, egy New York ihlette város, ahol együtt élnek a tűz-, víz-, föld- és levegőlakók; a hatalmas olvasztótégelyben mindennek és mindenkinek megvan a helye: a tűzlények például a város külső peremén alakították ki saját kis területüket, és nem szívesen vegyülnek másokkal. Hősnőnk, Parázs ráadásul a bevándorlólét szokásos kihívásaival szembesül: hogyan vigye tovább keményen dolgozó és érte mindent feláldozó szülei örökségét úgy, hogy közben a saját útjára is ráleljen. A véletlen, na meg egy szivárgó vízvezeték hozza össze Örvénnyel, a laza és kelekótya vízlénnyel, aki jobban nem is különbözhetne tőle, ennek ellenére hamar barátság, majd szerelem alakul ki köztük, miközben megpróbálják megoldani az Elemetropoliszra leselkedő csapás titkát is.

Az Elemi szinte minden vonatkozásában olyan jobb Pixar-filmek lenyomata, mint az Agymanók vagy a Lelki ismeretek: szereplői ismerősek, de nem emlékezetesek; a világa érdekesnek tűnik, de igazán nem ismerhetjük meg. A középpontban álló románcot animációs formában talán még nem láthattuk, élő szereplős formában viszont már ezerszer. Az alkotók ötlettelenségéről az is sokat elmond, hogy az eseményeket egy közegészségügyi ellenőrzés indítja be.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.