Visszhang: tévésorozat

Elkövetők

Visszhang

A nagy pénzrablás látható nyomot hagyott a sorozatgyártáson (lásd még Kaleidoszkóp, Lupin).

Van vonzerő a feszesre húzott szerkezetben, amely tetszés szerint tölthető fel kissé elrajzolt, de nem minden drámai súlyt nélkülöző hősök csapatával (persze nem kell mindjárt fantáziátlanul minisorozatban gondolkodni, maga A nagy pénzrablás is tudta öt évadon keresztül nyújtani a narratív rétestésztát). Másrészt pedig van valami szexi, Robin Hood-os kapitalizmuskritika is a gazdagoktól rabló törvényen kívüliek ügyködésében.

J Blakeson jól megtanulta a rablómesét: vannak pörgős, zenére komponált autós üldözések és lövöldözések, névtelen (illetve becenevükön futó), de azonnal felismerhető habitussal és stílussal felruházott csapattagok, titokzatoskodó agytröszt (a jégkirálynőnek öltözött Gemma Arterton), és van az új életet kezdő elkövetőkre a múltból lecsapó bosszú is. A baj csak az, hogy Blakeson csupán a külsőségek szabályait biflázta be, a feszesség és a nézők érzelmi bevonása kimaradt. A sok széttartó cselekményszál és időbeli ugrálás közepette nehéz igazán kötődni a figurákhoz; ez alól kivételt képez a Nathan Stewart-Jarrett alakította David/Izom, akinek a rablás utáni család- és munka-újjáépítő kísérleteit részleteiben is követhetjük. Rajta keresztül egészen átélhetővé válik a múlt leleplezésétől való szorongás és a konkrét halálfélelem is, ugyanis a banda tagjait évekkel később módszeresen kezdi levadászni egy bérgyilkos. Kevesebb stilisztikai zsonglőrködés és több szerkesztési fegyelem jót tett volna az Elkövetőknek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.