Visszhang: tévésorozat

Elkövetők

Visszhang

A nagy pénzrablás látható nyomot hagyott a sorozatgyártáson (lásd még Kaleidoszkóp, Lupin).

Van vonzerő a feszesre húzott szerkezetben, amely tetszés szerint tölthető fel kissé elrajzolt, de nem minden drámai súlyt nélkülöző hősök csapatával (persze nem kell mindjárt fantáziátlanul minisorozatban gondolkodni, maga A nagy pénzrablás is tudta öt évadon keresztül nyújtani a narratív rétestésztát). Másrészt pedig van valami szexi, Robin Hood-os kapitalizmuskritika is a gazdagoktól rabló törvényen kívüliek ügyködésében.

J Blakeson jól megtanulta a rablómesét: vannak pörgős, zenére komponált autós üldözések és lövöldözések, névtelen (illetve becenevükön futó), de azonnal felismerhető habitussal és stílussal felruházott csapattagok, titokzatoskodó agytröszt (a jégkirálynőnek öltözött Gemma Arterton), és van az új életet kezdő elkövetőkre a múltból lecsapó bosszú is. A baj csak az, hogy Blakeson csupán a külsőségek szabályait biflázta be, a feszesség és a nézők érzelmi bevonása kimaradt. A sok széttartó cselekményszál és időbeli ugrálás közepette nehéz igazán kötődni a figurákhoz; ez alól kivételt képez a Nathan Stewart-Jarrett alakította David/Izom, akinek a rablás utáni család- és munka-újjáépítő kísérleteit részleteiben is követhetjük. Rajta keresztül egészen átélhetővé válik a múlt leleplezésétől való szorongás és a konkrét halálfélelem is, ugyanis a banda tagjait évekkel később módszeresen kezdi levadászni egy bérgyilkos. Kevesebb stilisztikai zsonglőrködés és több szerkesztési fegyelem jót tett volna az Elkövetőknek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.