Visszhang: tévésorozat

Elkövetők

Visszhang

A nagy pénzrablás látható nyomot hagyott a sorozatgyártáson (lásd még Kaleidoszkóp, Lupin).

Van vonzerő a feszesre húzott szerkezetben, amely tetszés szerint tölthető fel kissé elrajzolt, de nem minden drámai súlyt nélkülöző hősök csapatával (persze nem kell mindjárt fantáziátlanul minisorozatban gondolkodni, maga A nagy pénzrablás is tudta öt évadon keresztül nyújtani a narratív rétestésztát). Másrészt pedig van valami szexi, Robin Hood-os kapitalizmuskritika is a gazdagoktól rabló törvényen kívüliek ügyködésében.

J Blakeson jól megtanulta a rablómesét: vannak pörgős, zenére komponált autós üldözések és lövöldözések, névtelen (illetve becenevükön futó), de azonnal felismerhető habitussal és stílussal felruházott csapattagok, titokzatoskodó agytröszt (a jégkirálynőnek öltözött Gemma Arterton), és van az új életet kezdő elkövetőkre a múltból lecsapó bosszú is. A baj csak az, hogy Blakeson csupán a külsőségek szabályait biflázta be, a feszesség és a nézők érzelmi bevonása kimaradt. A sok széttartó cselekményszál és időbeli ugrálás közepette nehéz igazán kötődni a figurákhoz; ez alól kivételt képez a Nathan Stewart-Jarrett alakította David/Izom, akinek a rablás utáni család- és munka-újjáépítő kísérleteit részleteiben is követhetjük. Rajta keresztül egészen átélhetővé válik a múlt leleplezésétől való szorongás és a konkrét halálfélelem is, ugyanis a banda tagjait évekkel később módszeresen kezdi levadászni egy bérgyilkos. Kevesebb stilisztikai zsonglőrködés és több szerkesztési fegyelem jót tett volna az Elkövetőknek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.