Visszhang: film

Elszáradt füvekről

Visszhang

„Ó kapitány, kapitányom!”

A Holt költők társasága alapján csak a tanári hivatás szépsége ég bele a néző tudatába. Ha adódnak is nehézségek vagy színre lép egy-két problémás diák, mindig a küzdelem nemességén van a hangsúly. De mi van, ha a tanárok is gyűlölik néha a diákjaikat, megittasulnak rajongó tekintetüktől, visszaélnek a hatalmukkal, vagy épp a tanórákon élik ki piti magánéleti frusztrációjukat? Nuri Bilge Ceylan epikus hosszúságú, apró rezdülésekre érzékeny filmje nem rejti el a tanárok lelkének legsötétebb bugyrait.

A kiégett rajztanár, Samet (Deniz Celiloğlu) egy apró faluban tanít Kelet-Anatóliában. Semmi nem hozza lázba, a legerősebb érzése az elvágyódás: Isztambulba menne. Némi színt csak diákja, Sevim (Ece Bağcı) rajongása visz az éle­té­be, ám egy fatális félreértés miatt Samet és kollégája, Kenan (Musab Ekici) – aki egyben szobatársa is – zaklatási ügybe keverednek. Eközben megjelenik a szomszéd falu tanárnője, Nuray (Merve Dizdar), aki mindkét férfi életét felforgatja. Talán Christian Petzold Tűzvörös égboltja óta nem láttunk ilyen ellenszenves férfi főhőst: Samet egy spleennel terhelt felesleges ember; meg van győződve róla, hogy többre hivatott, de keserűségében tönkreteszi a körülötte lévők boldogságát is. Ceylan Tarr Béla-i tempóban, szürke, szűk terekben tárja fel a falusi tanárok unalmas életét; pompás statikus beállításokban bontakoznak ki a jellemeket árnyaló beszélgetések (figyeljünk, mikor töri meg ezeket a formai korlátokat). Az Elszáradt füvekről lassú méreg, hagyjuk hatni, megéri.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.