Visszhang: film

Elszáradt füvekről

Visszhang

„Ó kapitány, kapitányom!”

A Holt költők társasága alapján csak a tanári hivatás szépsége ég bele a néző tudatába. Ha adódnak is nehézségek vagy színre lép egy-két problémás diák, mindig a küzdelem nemességén van a hangsúly. De mi van, ha a tanárok is gyűlölik néha a diákjaikat, megittasulnak rajongó tekintetüktől, visszaélnek a hatalmukkal, vagy épp a tanórákon élik ki piti magánéleti frusztrációjukat? Nuri Bilge Ceylan epikus hosszúságú, apró rezdülésekre érzékeny filmje nem rejti el a tanárok lelkének legsötétebb bugyrait.

A kiégett rajztanár, Samet (Deniz Celiloğlu) egy apró faluban tanít Kelet-Anatóliában. Semmi nem hozza lázba, a legerősebb érzése az elvágyódás: Isztambulba menne. Némi színt csak diákja, Sevim (Ece Bağcı) rajongása visz az éle­té­be, ám egy fatális félreértés miatt Samet és kollégája, Kenan (Musab Ekici) – aki egyben szobatársa is – zaklatási ügybe keverednek. Eközben megjelenik a szomszéd falu tanárnője, Nuray (Merve Dizdar), aki mindkét férfi életét felforgatja. Talán Christian Petzold Tűzvörös égboltja óta nem láttunk ilyen ellenszenves férfi főhőst: Samet egy spleennel terhelt felesleges ember; meg van győződve róla, hogy többre hivatott, de keserűségében tönkreteszi a körülötte lévők boldogságát is. Ceylan Tarr Béla-i tempóban, szürke, szűk terekben tárja fel a falusi tanárok unalmas életét; pompás statikus beállításokban bontakoznak ki a jellemeket árnyaló beszélgetések (figyeljünk, mikor töri meg ezeket a formai korlátokat). Az Elszáradt füvekről lassú méreg, hagyjuk hatni, megéri.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.