Visszhang: lemez

Farkas Gábor – Chopin: Piano Concertos Nos. 1&2

Visszhang

A 42 éves zongoraművész ezúttal Chopin mindkét zongoraversenyét rögzítette a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával és Vásáry Tamással.

Akárhogy hegyezi fülét a hallgató, hibát itt nem talál, viszont azt a fajta könnyedséget és eleganciát észreveheti, ami a biztos stílusismerettel és egészséges arányérzékkel rendelkező nagyok, Horowitz, Pollini vagy Ashkenazy játékában felfedezhető. Nem pusztán a hatás kedvéért citálom a kőbe vésett neveket; az utóbbi időben számos olyan felvételét hallottam a Chopin-koncerteknek, amelyek kényszeresen keresték a nóvumot, de az eredmény mégis kevesebb lett – szögletesebb, erőszakosabb vagy sarkosabb, de szebb sosem. Az e-moll zongoraverseny notóriusan hosszú zenekari bevezetője érzékeny és grandiózus, Farkas Gábor zongoráján olyan természetesen folynak a hangok egymás után, mint a víz, dinamikájának nagy erénye, hogy a halk-hangos középtartományában is színes és élénk, olykor a legkisebb metszetben is hatalmas hatást tud elérni. Ilyen az f-moll versenymű első kadenciája, amely kicsit sem tolakodó, mégis, talán a dallamhangok töredékmásodpercnyi késedelme miatt, vonzza az ember figyelmét, és a lelkét is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.