Visszhang: film

A vak, aki nem akarta látni a Titanicot

  • 2023. április 26.

Visszhang

Ez valami egészen más. Nem látvány – tapasztalat.

A fiatal férfit a szklerózis multiplex kerekesszékbe kényszerítette, lába már csak azért van, hogy fájjon, a betegség elvette a látását is. Kapcsolatai nincsenek (takarítani járnak hozzá, a gyógyszereket viszik neki, csupa szánalom szülei jó tanácsokkal zaklatják telefonon), élete merő túlélés. Lakása elhagyása legalább akkora vakmerőség, mint az őserdőbe merészkedni fegyvertelenül – úgy is végződik. Utazna az egyetlen emberhez, akivel közössége lehetne ebben a sérültjeit magából kivető világban, egy internetről megismert, rákkal küzdő sorstársnőhöz, akivel lenne miről… hallgatni – de kirabolják a vonaton, ismeretlen helyre hurcolják, hogy a bankkártyáján lévő pénzhez is hozzáférjenek, fenyegetik, verik, megalázzák.

Kevés felkavaróbb filmet láttam a finn Teemu Nikki munkájánál. De nem is a sztori, hanem a feldolgozás kelt zsigeri irtózatot. Az, hogy végig nem látunk egyebet, mint a csakugyan SM-től lebénult és megvakult, egykor hivatásos színész Petri Poikolainen arcát és közvetlen környezetének tárgyait, még a Saul fiában alkalmazott metódusnál is radikálisabban zárva ki a külvilágot, arra készteti a nézőt, hogy ne szemlélője, hanem maga is elszenvedője legyen az eseményeknek. Egyúttal kevés érzelmesebb filmet láttam, mint ez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.