Visszhang: könyv

Fehér Renátó: Torkolatcsönd

Visszhang

A rendkívül sokszínű, mégis jól átgondolt kompozíciónak köszönhetően a kötet eleve brutális erejű és páratlanul merész verseinek a hatása megsokszorozódik.

Fehér úgy közöl valós súlyú állításokat, hogy sokszor valójában hallgat: legfontosabb kijelentései és igazságai a megszólalások közötti csöndekben rejtőznek: „a hallgatást hangosítjuk fülsiketítővé” (függelék). Eddig elbeszélhetetlennek tűnő sorsok és történetek válnak így elbeszélhetővé, olyan megszólalók kapnak hangot általuk, akiket korábban senki nem hall(hat)ott meg. Két eldörrenő lövés között a torkolatcsöndben jutnak szóhoz az elhallgatottak, a némák. A megszólalás és a hallgatás ezen paradox viszonyát mélyítik el, majd oldják fel újra és újra a kötet versei, hiszen „a csönd csak a hallás származéka, / a zaj hiánya. Hallgatóját a zaj szüli” (Philtrum VII).

Az egymást követő szövegvariációk kiválóan érzékeltetik a megszólalás és az elbeszélés küzdelmességét, néhány helyen egyfajta performatív jelleget is kölcsönözve e költészetének, például az utolsó Philtrum-versben is, ahol az emberi hangok helyét mintha különböző beszédszoftverek és fordítóprogramok poszthumán megszólalásai vennék át.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.