Visszhang: könyv

Fehér Renátó: Torkolatcsönd

Visszhang

A rendkívül sokszínű, mégis jól átgondolt kompozíciónak köszönhetően a kötet eleve brutális erejű és páratlanul merész verseinek a hatása megsokszorozódik.

Fehér úgy közöl valós súlyú állításokat, hogy sokszor valójában hallgat: legfontosabb kijelentései és igazságai a megszólalások közötti csöndekben rejtőznek: „a hallgatást hangosítjuk fülsiketítővé” (függelék). Eddig elbeszélhetetlennek tűnő sorsok és történetek válnak így elbeszélhetővé, olyan megszólalók kapnak hangot általuk, akiket korábban senki nem hall(hat)ott meg. Két eldörrenő lövés között a torkolatcsöndben jutnak szóhoz az elhallgatottak, a némák. A megszólalás és a hallgatás ezen paradox viszonyát mélyítik el, majd oldják fel újra és újra a kötet versei, hiszen „a csönd csak a hallás származéka, / a zaj hiánya. Hallgatóját a zaj szüli” (Philtrum VII).

Az egymást követő szövegvariációk kiválóan érzékeltetik a megszólalás és az elbeszélés küzdelmességét, néhány helyen egyfajta performatív jelleget is kölcsönözve e költészetének, például az utolsó Philtrum-versben is, ahol az emberi hangok helyét mintha különböző beszédszoftverek és fordítóprogramok poszthumán megszólalásai vennék át.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."