Visszhang: film

France

  • 2022. szeptember 14.

Visszhang

Léa Seydoux szépen sír.

Fájdalmában, megrendülten, dühösen, őrjöngve, visszafojtva, tehetetlenül, csalódottan, keserűen – de mindig szépen. Bruno Dumont filmjében sztárriportert alakít, háborús övezetekből tudósít, felszínes információk mellett leginkább saját, megjátszott bátorságáról; műsorvezetőt, akinek csípős nyelvétől még a köztársasági elnök is tart, ám egy általa okozott autóbaleset kiégettségével, boldogtalanságával szembesíti. Az összeomlásból nincs felépülés, a tévécsatornát teátrálisan elhagyó híresség hiába kezd jótékonykodni, még egy hajléktalan is átlát az önkénteskedésben is csak saját traumáit oldani vágyó celeben, a terápiás elvonulás pedig megtisztulás helyett katasztrofális kalandba fullad: szeretője valójában gátlástalan bulvárújságíró, aki címlapos sztoriban közli a hálószobában történteket – aztán meg szerelmével üldözi az időközben családját egy újabb autóbalesetben elveszítő nőt.

Sok mindenről szólhatna ez a zsúfolt cselekményű film, ha bármelyik gondolati szál ki lenne rendesen dolgozva. Szó van elsősorban a média álságos világáról, amelyben a legkelendőbb termék a mások szenvedésének zavartalan szemlélése, s amelynek a főhős előbb haszonélvezője, majd áldozata. Szó van társadalmi, sőt civilizációk közötti egyenlőtlenségről. Egy tehetségét (nem éppen) aprópénzre váltó újságíró egzisztenciális válságáról… és még sok minden másról, amit a film csak érint, de nincs róla, csak felszínes közölnivalója. Épp úgy, mint a hősének: itt is lőnek, ott is lőnek, jaj, de szörnyű, jól nézek ki?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.