Visszhang: film

France

  • 2022. szeptember 14.

Visszhang

Léa Seydoux szépen sír.

Fájdalmában, megrendülten, dühösen, őrjöngve, visszafojtva, tehetetlenül, csalódottan, keserűen – de mindig szépen. Bruno Dumont filmjében sztárriportert alakít, háborús övezetekből tudósít, felszínes információk mellett leginkább saját, megjátszott bátorságáról; műsorvezetőt, akinek csípős nyelvétől még a köztársasági elnök is tart, ám egy általa okozott autóbaleset kiégettségével, boldogtalanságával szembesíti. Az összeomlásból nincs felépülés, a tévécsatornát teátrálisan elhagyó híresség hiába kezd jótékonykodni, még egy hajléktalan is átlát az önkénteskedésben is csak saját traumáit oldani vágyó celeben, a terápiás elvonulás pedig megtisztulás helyett katasztrofális kalandba fullad: szeretője valójában gátlástalan bulvárújságíró, aki címlapos sztoriban közli a hálószobában történteket – aztán meg szerelmével üldözi az időközben családját egy újabb autóbalesetben elveszítő nőt.

Sok mindenről szólhatna ez a zsúfolt cselekményű film, ha bármelyik gondolati szál ki lenne rendesen dolgozva. Szó van elsősorban a média álságos világáról, amelyben a legkelendőbb termék a mások szenvedésének zavartalan szemlélése, s amelynek a főhős előbb haszonélvezője, majd áldozata. Szó van társadalmi, sőt civilizációk közötti egyenlőtlenségről. Egy tehetségét (nem éppen) aprópénzre váltó újságíró egzisztenciális válságáról… és még sok minden másról, amit a film csak érint, de nincs róla, csak felszínes közölnivalója. Épp úgy, mint a hősének: itt is lőnek, ott is lőnek, jaj, de szörnyű, jól nézek ki?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.