Visszhang: film

France

  • 2022. szeptember 14.

Visszhang

Léa Seydoux szépen sír.

Fájdalmában, megrendülten, dühösen, őrjöngve, visszafojtva, tehetetlenül, csalódottan, keserűen – de mindig szépen. Bruno Dumont filmjében sztárriportert alakít, háborús övezetekből tudósít, felszínes információk mellett leginkább saját, megjátszott bátorságáról; műsorvezetőt, akinek csípős nyelvétől még a köztársasági elnök is tart, ám egy általa okozott autóbaleset kiégettségével, boldogtalanságával szembesíti. Az összeomlásból nincs felépülés, a tévécsatornát teátrálisan elhagyó híresség hiába kezd jótékonykodni, még egy hajléktalan is átlát az önkénteskedésben is csak saját traumáit oldani vágyó celeben, a terápiás elvonulás pedig megtisztulás helyett katasztrofális kalandba fullad: szeretője valójában gátlástalan bulvárújságíró, aki címlapos sztoriban közli a hálószobában történteket – aztán meg szerelmével üldözi az időközben családját egy újabb autóbalesetben elveszítő nőt.

Sok mindenről szólhatna ez a zsúfolt cselekményű film, ha bármelyik gondolati szál ki lenne rendesen dolgozva. Szó van elsősorban a média álságos világáról, amelyben a legkelendőbb termék a mások szenvedésének zavartalan szemlélése, s amelynek a főhős előbb haszonélvezője, majd áldozata. Szó van társadalmi, sőt civilizációk közötti egyenlőtlenségről. Egy tehetségét (nem éppen) aprópénzre váltó újságíró egzisztenciális válságáról… és még sok minden másról, amit a film csak érint, de nincs róla, csak felszínes közölnivalója. Épp úgy, mint a hősének: itt is lőnek, ott is lőnek, jaj, de szörnyű, jól nézek ki?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.