Visszhang: könyv

Gárdos Péter: Semmel­weis Ignác rövid boldogsága

Visszhang

E regény szerint valójában egyetlen boldog pillanat sem adatott az anyák megmentőjének.

Nemcsak ellenlábasainak áskálódása, de az önmagával vívott reménytelen küzdelme, az éles helyzetekben még inkább előbukó gyengeségei mindvégig hátráltatták tehetsége és szaktudása kibontakoztatásában. Amikor alkalma nyílt volna rá, képtelen volt megvédeni felfedezését, a sérelmek emléke pedig a nehezen kiharcolt elismerést is elhomályosította. E könyvben mégsem válik sem tragikus hőssé, sem mártírrá.

Gárdos Péter nem áldozatként jeleníti meg őt, sorsának elbeszélése nem merül ki egy szenvedéstabló felvázolásában. Kidolgozott, plasztikus figurák egész sora lép fel mellette, így egészen különböző külső nézőpontokból, elfogultság és pátosz nélkül szemlélhetjük őt: az egyetemen megismert Falussy Tihamér aggodalommal figyeli kollégája leépülését, megmenteni azonban ő sem tudja; Mária viszont hűtlen lesz hozzá és elárulja, ám  mindez nyilvánvalóan azért alakul így, mert Semmelweis gyalázatosan bánik vele. A legfontosabb útitárs azonban a gyerekkori barát, Stolz Xavér, aki a cselekmény tényleges alakítójaként központi figurává, gyakorlatilag főszereplővé lép elő. Bravúros és bátor megoldás, hogy a szöveg jelentős részében a bosszúvágytól hajtott Stolz nézőpontja dominál, sorozatos csalódásaival és elnyomott szexuális identitásával. A benne fortyogó gyűlöleten keresztül komplex képet kapunk Semmelweisről, akivel bizonyos helyzetekben így még együtt érezni is nehéz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.