Visszhang: könyv

Gárdos Péter: Semmel­weis Ignác rövid boldogsága

Visszhang

E regény szerint valójában egyetlen boldog pillanat sem adatott az anyák megmentőjének.

Nemcsak ellenlábasainak áskálódása, de az önmagával vívott reménytelen küzdelme, az éles helyzetekben még inkább előbukó gyengeségei mindvégig hátráltatták tehetsége és szaktudása kibontakoztatásában. Amikor alkalma nyílt volna rá, képtelen volt megvédeni felfedezését, a sérelmek emléke pedig a nehezen kiharcolt elismerést is elhomályosította. E könyvben mégsem válik sem tragikus hőssé, sem mártírrá.

Gárdos Péter nem áldozatként jeleníti meg őt, sorsának elbeszélése nem merül ki egy szenvedéstabló felvázolásában. Kidolgozott, plasztikus figurák egész sora lép fel mellette, így egészen különböző külső nézőpontokból, elfogultság és pátosz nélkül szemlélhetjük őt: az egyetemen megismert Falussy Tihamér aggodalommal figyeli kollégája leépülését, megmenteni azonban ő sem tudja; Mária viszont hűtlen lesz hozzá és elárulja, ám  mindez nyilvánvalóan azért alakul így, mert Semmelweis gyalázatosan bánik vele. A legfontosabb útitárs azonban a gyerekkori barát, Stolz Xavér, aki a cselekmény tényleges alakítójaként központi figurává, gyakorlatilag főszereplővé lép elő. Bravúros és bátor megoldás, hogy a szöveg jelentős részében a bosszúvágytól hajtott Stolz nézőpontja dominál, sorozatos csalódásaival és elnyomott szexuális identitásával. A benne fortyogó gyűlöleten keresztül komplex képet kapunk Semmelweisről, akivel bizonyos helyzetekben így még együtt érezni is nehéz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.