Visszhang: könyv

Gárdos Péter: Semmel­weis Ignác rövid boldogsága

Visszhang

E regény szerint valójában egyetlen boldog pillanat sem adatott az anyák megmentőjének.

Nemcsak ellenlábasainak áskálódása, de az önmagával vívott reménytelen küzdelme, az éles helyzetekben még inkább előbukó gyengeségei mindvégig hátráltatták tehetsége és szaktudása kibontakoztatásában. Amikor alkalma nyílt volna rá, képtelen volt megvédeni felfedezését, a sérelmek emléke pedig a nehezen kiharcolt elismerést is elhomályosította. E könyvben mégsem válik sem tragikus hőssé, sem mártírrá.

Gárdos Péter nem áldozatként jeleníti meg őt, sorsának elbeszélése nem merül ki egy szenvedéstabló felvázolásában. Kidolgozott, plasztikus figurák egész sora lép fel mellette, így egészen különböző külső nézőpontokból, elfogultság és pátosz nélkül szemlélhetjük őt: az egyetemen megismert Falussy Tihamér aggodalommal figyeli kollégája leépülését, megmenteni azonban ő sem tudja; Mária viszont hűtlen lesz hozzá és elárulja, ám  mindez nyilvánvalóan azért alakul így, mert Semmelweis gyalázatosan bánik vele. A legfontosabb útitárs azonban a gyerekkori barát, Stolz Xavér, aki a cselekmény tényleges alakítójaként központi figurává, gyakorlatilag főszereplővé lép elő. Bravúros és bátor megoldás, hogy a szöveg jelentős részében a bosszúvágytól hajtott Stolz nézőpontja dominál, sorozatos csalódásaival és elnyomott szexuális identitásával. A benne fortyogó gyűlöleten keresztül komplex képet kapunk Semmelweisről, akivel bizonyos helyzetekben így még együtt érezni is nehéz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."