Visszhang: lemez

Gavin Friday: Ecce Homo

Visszhang

Gavin Friday frizurája és öltözködése egy időben megtévesztően hasonlított Bonóéra.

A hasonlóság nem véletlen: nemcsak több évtizedes barátság és szomszédság köti őket össze, hanem munkakapcsolat is. Friday ugyanis a U2 egyik művészeti vezetője, lévén az ír sztárzenekar akkora produkció, hogy náluk még ilyen pozíció is van. Gavin Friday is a 70-es évek végén kezdte zenei karrierjét, a Virgin Prunes nevű posztpunkegyüttes frontembere volt. Zenekarától a nyolcvanas évek második felében megvált, és ezzel véget ér a bonós analógiák sora: az excentrikus ír frontember debütáló szólólemezén (Each Man Kills the Thing He Loves, 1989) Maurice Seezer zeneszerzővel közösen egy furcsa, Brecht–Weill-dalokból táplálkozó, gótikus és sötét zenei világot teremtett.

A legutóbbi sorlemeze is hosszú kihagyás után jelent meg (Catholic, 2011), és noha elismerő kritikákat kapott, sokáig mégsem esett szó folytatásról. Most viszont kiderült, hogy Friday több mint egy évtizede molyolgatott most megjelent lemezén a Soft Cell-alapító Dave Ball-lal közösen. Az Ecce Homo egyszerre kilóg az életműből és mégsem. Az ezredfordulós tánczenéből inspirálódó, helyenként egészen döngölős alapok elsőre szokatlannak tűnhetnek, de Friday jellegzetes dallamai­val és vallomásos szövegeivel a diszkográfia logikus folytatásának érződik. A lemez legjobb dalai (Lovesubzero, Stations of the Cross, Ecce Homo) egyszerre idéznek meg egy letűnt világot és tűnnek frissnek, ami szép teljesítmény a jobbára rejtőzködő Gavin Friday-től. Felbukkanhatna kicsit gyakrabban is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.