Visszhang: könyv

Kállay Eszter: Vérehulló fecskefű

Visszhang

A rövid, ám rendkívül tömör és koncentrált kötet verseiben nyomon követhetjük, ahogy az ösztönösség fokozatosan alakul át tudatos és határozott cselekvéssé

Az anyává válás egyik meghatározó szakaszának a végét kijelölő darabban teljesedik ki: „ez olyan növény, akit nem féltek már, aki bátran beszél”, pedig gyakran tényleg „olyat mutat, amit nagyon nem lenne / szabad”. A generációk óta öröklődő tabuk és berögzült elvárások világában legalábbis biztosan nem.

Második kötetében a szerző az elhallgatások és a néma hierarchiák nyomán újratermelődő szorongásokat igyekszik feloldani. A kismamaság társadalmi dimenzióit tematizáló a láthatatlanok földje például már első soraival eltávolítja a gyermekével sétáló anya bensőséges nyugalmát a később megjelenő férfialakok, a mosolyogva biccentő katona és elégedett bácsi ki nem mondott, mégis jelen levő álszent elvárásaitól: „milyen vak mindenki. kifehérlett szemük produktivitást követel, felügyel. (…) legyen elég, ahogy kisüt a nap egy üres játszótéren reggel.” A hasonló dinamikák és prekoncepciók mélyére ásó szövegeket sokrétűvé teszi, ahogy a mindennapok küzdelmessége a lopott pillanatok költészetén keresztül artikulálódik („hirtelen felindulásból írom most az összes verset / olyankor, amikor hiányzol, ez ritka élmény”), ami nyers őszinteségével a nagy ívű formai megoldások hiányát is poétikai programmá emeli: „amikor kimondtam, hogy a vers eszköz, és nem / tökéletesre csiszolt remekmű, / kiszakadt belőlem egymillió évnyi sóhaj.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."