lemez

Hélène Grimaud: For Clara

Visszhang

A francia zongoraművésznővel kapcsolatos kedvenc triviánk még mindig az, hogy farkasrezervátumot alapított a New York állambéli South Salemben.

Persze nem állítjuk, hogy farkaskalandok nélkül ne lehetne vadul zongorázni. Grimaud szerint a melléütésből sincs baj, ha szenvedélyből fakad, és noha ilyesmit nyilván nem hallunk a stúdiófelvételen, a rá jellemző, cseppet sem elítélendő önkényességet igen. Új lemezén Robert Schumann és Johannes Brahms művei hallhatók, két férfié, akik közel álltak Clara Wieckhez: előbbi a férje lett, a másiknak be kellett érnie a plátói kapcsolattal. Grimaud eszelős tempóban lát neki a Kreisleriana című sorozatnak (amiről Schumann maga mondta, hogy nem született volna meg az asszony ihletése nélkül), de a második tételben máris szívet melengető, szépen formált frázisokat hallunk tőle, a végére pedig belátjuk, hogy a művész koherens egészt alkotott a héttételes ciklusból. Éles kontrasztot képez a Schumann-opusszal Brahms Három intermezzója, amelyeknek törékeny dallamai olykor illékony, érinthetetlen formákat idéznek, a harmadik, komor cisz-moll darab pedig engesztelhetetlen sóvárgást. Végül kilenc Brahms-lied zárja a lemezt G. F. Daumer és August von Platen verseire: a zongoraművész tettestársa a német bariton, Konstantin Krimmel, aki erőlködés és affektálás nélkül tolmácsolja a szerelemről, szakításról és bánatról szóló melankolikus dalokat. Ragyogó album, de a borítófotón sütkérező előadó nem tud róla meggyőzni, hogy alapvetően mégiscsak szomorkás történetekről szól.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.