lemez

Hélène Grimaud: For Clara

Visszhang

A francia zongoraművésznővel kapcsolatos kedvenc triviánk még mindig az, hogy farkasrezervátumot alapított a New York állambéli South Salemben.

Persze nem állítjuk, hogy farkaskalandok nélkül ne lehetne vadul zongorázni. Grimaud szerint a melléütésből sincs baj, ha szenvedélyből fakad, és noha ilyesmit nyilván nem hallunk a stúdiófelvételen, a rá jellemző, cseppet sem elítélendő önkényességet igen. Új lemezén Robert Schumann és Johannes Brahms művei hallhatók, két férfié, akik közel álltak Clara Wieckhez: előbbi a férje lett, a másiknak be kellett érnie a plátói kapcsolattal. Grimaud eszelős tempóban lát neki a Kreisleriana című sorozatnak (amiről Schumann maga mondta, hogy nem született volna meg az asszony ihletése nélkül), de a második tételben máris szívet melengető, szépen formált frázisokat hallunk tőle, a végére pedig belátjuk, hogy a művész koherens egészt alkotott a héttételes ciklusból. Éles kontrasztot képez a Schumann-opusszal Brahms Három intermezzója, amelyeknek törékeny dallamai olykor illékony, érinthetetlen formákat idéznek, a harmadik, komor cisz-moll darab pedig engesztelhetetlen sóvárgást. Végül kilenc Brahms-lied zárja a lemezt G. F. Daumer és August von Platen verseire: a zongoraművész tettestársa a német bariton, Konstantin Krimmel, aki erőlködés és affektálás nélkül tolmácsolja a szerelemről, szakításról és bánatról szóló melankolikus dalokat. Ragyogó album, de a borítófotón sütkérező előadó nem tud róla meggyőzni, hogy alapvetően mégiscsak szomorkás történetekről szól.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.