Visszhang: film

Hogyan robbants csővezetéket

  • 2024. március 26.

Visszhang

A filmben pontosan az van, amit a címe mond.

Tájékoztatást kapunk bombakészítés és -elhelyezés, menekülési útvonalak biztosítása stb. tárgykörökben akkurátus részletességgel. Akinek nem volna világos, hogy egy olajvezeték használhatatlanná tétele mennyiben járul hozzá bolygónk klímájának megmentéséhez, az kifejezetten biztatva is van a film végén hasonló cselekmény elkövetésére. Egy vezeték nem vezeték, de ha összefogunk (elvtársak!), és egyre többen állunk ellen, akkor „nem lesz a tőke úr mirajtunk”, viszont „a föld fog sarkából kidőlni”. Ajaj! Konkrétan – a szélsőbalos eszmékkel minden tekintetben összevethető – ökoterrorizmus dicsőítése van itt előadva egy nagy meg több kicsi (flashback-) történetben.

Az emberiség jövőjéért igen agresszíven aggódó (nyilván fotómodellek közül castingolt) csapat minden egyes tagja valamilyen kisebbséget reprezentál (fekete, indián, latinó, leszbikus, drogos, kisemmizett farmer), akik egyúttal a civilizáció károsultjai is (kinek a családját vitte el az olaj, kinek a földjét sajátították ki, van, aki degeneratív betegségben szenved stb.). Az alkotók nyilván nincsenek tudatában, hogy az állatorvosi lovat idéző sérültséghalmozás és az egysíkú, folyton „jól megmondó” üzemmódban funkcionáló figurák, és pláne az ajánlott „megoldás” éppen a klímakatasztrófa nagyon is komoly problémáját üresítik ki. Azt, hogy ezek a „hősök” netán terroristák volnának, azzal intézi el a film, hogy a maguk idejében Martin Luther Kinget, sőt Jézust is terroristának tekintették. Orvost! Orvost!

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.