Visszhang: könyv

Huszti Gergely: Villa Abbázia

Visszhang

Erős Ada képtelen kimondani az igent, mert tudja, hogy azzal csak az anyagi csődtől menekülő, szerencsejátékos apját boldogítaná.

A kérője ugyanis egy ordenáré lókupec (az egyetlen elrajzolt alak a remek emberábrázolással megírt regényben), akinek az udvarlása is merő hányinger. Az oltár előtti botrányt azonban orvosolni kell, így kerül Ada egy jó nevű szanatóriumba és a csillogó, nagyvilági tengerparti városba másik gazdag kérőt keríteni. Zsáner­könyv­re számítanánk, de itt minden csak olyan, mintha. A szerzőtől ez nem újdonság, korábbi nagy sikerű, IBBY-díjas regénye, a kétkötetes Mesteralvók is egyszerre szólt felnőtteknek és kamaszoknak, tele a fantasy könyvekből átemelt műfaji elemekkel. Ezúttal eleinte romantikus lektűrt orrontanánk, de hamar rájövünk, hogy csak a díszletek füzetregényesek. Bejön a krimiszál is, de az meg olyan, mint a regényvégi álarcosbál: tudjuk, amit tudunk, és csak azért izgulunk, hogy esetleg megcsalt az emberismeretünk.

Ada, aki orvos szeretne lenni, maga meséli el a történteket, és mivel 1911-ben járunk, e női szemszög rögtön magával hozza a női egyenjogúság és a női test működésének kérdéseit is. Talán azok a legizgalmasabb részei a könyvnek, amelyek megmutatják, milyen lehetett az erős nők ébredése a Monarchia fénykorában. Barátságok és szerelmek bontakoznak ki elragadó környezetben, és a mellékszereplők sem akárkik: Tolsztoj lánya és Molnár Ferenc is ott van az epizodisták között.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.