Visszhang: könyv

Huszti Gergely: Villa Abbázia

Visszhang

Erős Ada képtelen kimondani az igent, mert tudja, hogy azzal csak az anyagi csődtől menekülő, szerencsejátékos apját boldogítaná.

A kérője ugyanis egy ordenáré lókupec (az egyetlen elrajzolt alak a remek emberábrázolással megírt regényben), akinek az udvarlása is merő hányinger. Az oltár előtti botrányt azonban orvosolni kell, így kerül Ada egy jó nevű szanatóriumba és a csillogó, nagyvilági tengerparti városba másik gazdag kérőt keríteni. Zsáner­könyv­re számítanánk, de itt minden csak olyan, mintha. A szerzőtől ez nem újdonság, korábbi nagy sikerű, IBBY-díjas regénye, a kétkötetes Mesteralvók is egyszerre szólt felnőtteknek és kamaszoknak, tele a fantasy könyvekből átemelt műfaji elemekkel. Ezúttal eleinte romantikus lektűrt orrontanánk, de hamar rájövünk, hogy csak a díszletek füzetregényesek. Bejön a krimiszál is, de az meg olyan, mint a regényvégi álarcosbál: tudjuk, amit tudunk, és csak azért izgulunk, hogy esetleg megcsalt az emberismeretünk.

Ada, aki orvos szeretne lenni, maga meséli el a történteket, és mivel 1911-ben járunk, e női szemszög rögtön magával hozza a női egyenjogúság és a női test működésének kérdéseit is. Talán azok a legizgalmasabb részei a könyvnek, amelyek megmutatják, milyen lehetett az erős nők ébredése a Monarchia fénykorában. Barátságok és szerelmek bontakoznak ki elragadó környezetben, és a mellékszereplők sem akárkik: Tolsztoj lánya és Molnár Ferenc is ott van az epizodisták között.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.