Visszhang: kiállítás

Joel Sternfeld: American Prospects

  • - krusovszky -
  • 2024. február 21.

Visszhang

Irónia, empátia, humor és melankólia jellemzi e nagy méretű színes fotókat.

Sternfeld az Egyesült Államok különböző (mármint egymástól is nagyban különböző) sarkait járva készítette őket. E képek a mára meglehetősen szétfárasztott vizuális percepciónk számára olykor akár unalmasnak is tűnhetnek, de nem azok.

Elkészülésük idején (1978 és 1986 között) a művészi fotográfia jobbára fekete-fehér volt, a Sternfeld-féle új színes fotográfia (New Color Photography) kellett ahhoz, hogy ez megváltozzon. A hatalmas, festményszerű képek úgy jelenítik meg a korabeli amerikai társadalom néhány aspektusát, hogy egyáltalán nem mozdulnak el a dokumentarizmus felé. Olykor inkább szólnak a tájról, az épített környezetről, egy-egy emberi alakról, elkapott tekintetről, mintsem hogy valós történetet lehetne vagy kellene mögéjük húzni. És mégis leképeznek egy egész korszakot, egy nagyon nagy és sokféle ország lelkiállapotát, hangulatát, illetve – ahogy a cím mondja – kilátásait. Minden képen van valami zavarba ejtő – egy horpadás a kocsi oldalán, egy különös reklámszatyor, az apa túl szűk nadrágja.

Sternfeld művészete még most sem jutott el egészen hozzánk, de azzal, hogy az életmű egy igen jelentős szelete – benne a fő mű státuszú American Prospects is – a bécsi Albertina tulajdonába került, bizonyára sokan megismerik majd. Az elmúlt negyven év tükrében az anyagra pillantva meg kell állapítanunk, hogy semmit sem veszített a frissességéből és az aktualitásából.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”