Visszhang: kiállítás

Joel Sternfeld: American Prospects

  • - krusovszky -
  • 2024. február 21.

Visszhang

Irónia, empátia, humor és melankólia jellemzi e nagy méretű színes fotókat.

Sternfeld az Egyesült Államok különböző (mármint egymástól is nagyban különböző) sarkait járva készítette őket. E képek a mára meglehetősen szétfárasztott vizuális percepciónk számára olykor akár unalmasnak is tűnhetnek, de nem azok.

Elkészülésük idején (1978 és 1986 között) a művészi fotográfia jobbára fekete-fehér volt, a Sternfeld-féle új színes fotográfia (New Color Photography) kellett ahhoz, hogy ez megváltozzon. A hatalmas, festményszerű képek úgy jelenítik meg a korabeli amerikai társadalom néhány aspektusát, hogy egyáltalán nem mozdulnak el a dokumentarizmus felé. Olykor inkább szólnak a tájról, az épített környezetről, egy-egy emberi alakról, elkapott tekintetről, mintsem hogy valós történetet lehetne vagy kellene mögéjük húzni. És mégis leképeznek egy egész korszakot, egy nagyon nagy és sokféle ország lelkiállapotát, hangulatát, illetve – ahogy a cím mondja – kilátásait. Minden képen van valami zavarba ejtő – egy horpadás a kocsi oldalán, egy különös reklámszatyor, az apa túl szűk nadrágja.

Sternfeld művészete még most sem jutott el egészen hozzánk, de azzal, hogy az életmű egy igen jelentős szelete – benne a fő mű státuszú American Prospects is – a bécsi Albertina tulajdonába került, bizonyára sokan megismerik majd. Az elmúlt negyven év tükrében az anyagra pillantva meg kell állapítanunk, hogy semmit sem veszített a frissességéből és az aktualitásából.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.