Visszhang: kiállítás

Joel Sternfeld: American Prospects

  • - krusovszky -
  • 2024. február 21.

Visszhang

Irónia, empátia, humor és melankólia jellemzi e nagy méretű színes fotókat.

Sternfeld az Egyesült Államok különböző (mármint egymástól is nagyban különböző) sarkait járva készítette őket. E képek a mára meglehetősen szétfárasztott vizuális percepciónk számára olykor akár unalmasnak is tűnhetnek, de nem azok.

Elkészülésük idején (1978 és 1986 között) a művészi fotográfia jobbára fekete-fehér volt, a Sternfeld-féle új színes fotográfia (New Color Photography) kellett ahhoz, hogy ez megváltozzon. A hatalmas, festményszerű képek úgy jelenítik meg a korabeli amerikai társadalom néhány aspektusát, hogy egyáltalán nem mozdulnak el a dokumentarizmus felé. Olykor inkább szólnak a tájról, az épített környezetről, egy-egy emberi alakról, elkapott tekintetről, mintsem hogy valós történetet lehetne vagy kellene mögéjük húzni. És mégis leképeznek egy egész korszakot, egy nagyon nagy és sokféle ország lelkiállapotát, hangulatát, illetve – ahogy a cím mondja – kilátásait. Minden képen van valami zavarba ejtő – egy horpadás a kocsi oldalán, egy különös reklámszatyor, az apa túl szűk nadrágja.

Sternfeld művészete még most sem jutott el egészen hozzánk, de azzal, hogy az életmű egy igen jelentős szelete – benne a fő mű státuszú American Prospects is – a bécsi Albertina tulajdonába került, bizonyára sokan megismerik majd. Az elmúlt negyven év tükrében az anyagra pillantva meg kell állapítanunk, hogy semmit sem veszített a frissességéből és az aktualitásából.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."