Visszhang: lemez

John Field: Complete Nocturnes / Alice Sara Ott

Visszhang

A budapesti közönség előtt sem egészen ismeretlen a német-japán zongoraművész, Alice Sara Ott, aki a lírikus zeneszerzők világában érzi otthonosan magát.

Debussy, Ravel és Satie, meg persze Chopin zongoraműveivel lépett fel nálunk (az elmúlt öt évben kétszer), új albumán viszont egy alig ismert Beethoven-kortársra koncentrál.

A dublini születésű John Fieldre, aki csak tíz évvel volt fiatalabb a bonni kollégánál, és formavilága hiába emlékeztet Haydnra, eleganciája Mozartra, szellemessége, hangnemváltásai a korai Beethovenre, az érzülete holdvilágosan romantikus. Szinte hihetetlen, hogyan születhetett meg ez a művészet Írországban, amely akkor igencsak periferikus részén volt a zenei életnek; ma pedig John Fieldnek tulajdonítják a zongorás noktürn feltalálását. Ezt a tizennyolc darabot egyben hallani ritkaság: lemezfelvétel alig született belőlük, és talán a tájékozott muzsikusoknak is újdonságot jelentenek. Alice Sara Ott, aki 2008-ban Liszt-felvételekkel robbant be, a pandémia idején merült el Field zenéjében, korábban a létezéséről sem tudott. Olyanok ezek a noktürnök, mint a vele egykorú ír tájképfestők, Robert Crone vagy William Ashford művei: kívülről szemlélhetjük ezeket akkor is, ha borult égboltot vagy vihart ábrázolnak, a felkavaró passzusokat is az esztétikum nyugalma kíséri. (Ebben egészen biztosan különbözik Beethoventől, aki megkövetelte hallgatójától, hogy alámerüljön a zenei drámában.) Az a fajta nyugalom ez, amelyet nem a tespedt jóllét, hanem a melankólia táplál.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.