Visszhang: könyv

Karacs Andrea: Fóliázott szívek

Visszhang

Az elsőkötetes szerző sok mindent kipróbál, témák és formák széles spektrumából válogat.

Van anyag, amivel sikeresebben, kifejezetten hitelesen tud bánni, például az olyan őszinte és személyes hangvételű darabokban, mint a Palánta vagy a Miattam, amelyek a családban öröklődő generációs traumák hordozásával és tovább­adásával szembesítenek, de bizonyos eszközök használata tévedésnek tűnik. A kötet két képverse (Vízkereszt, Indulhatnánk) egészen zavarba ejtő, ám a lapon szétszórt betűk megjelenítette Figyelemzavar sem tudja termékenyen összhangba hozni a témát és a formát.

Csakhogy itt vannak azok a versek is, amelyek izgalmassá, gondolatilag egészen különlegessé teszik Karacs költészetét. Az intimitás és az érzékiség keresése egy egyre érzéketlenebb világban, ahol a Szép napot! kívánó bolti eladók helyét önkiszolgáló kasszák veszik át (Te nem fogod megérteni), az intimitás helyét az online társkeresés kiábrándító mechanizmusa. Ezeken a szövegeken keresztül nem csak saját kétségeink forrásai­ra láthatunk rá, de egyes társadalmi folyamatok természetéről is képet kaphatunk. E szövegek azonban gyakran elvesznek a néha egészen súlytalan próbálkozások között (Szürke, Lépések, mostalanság), amelyeket az egyébként tematikailag jól átgondolt kötetkompozíció sem képes releváns alkotásokként felmutatni. Jól hatna kicsit több a Gyümölcsleves című versben tetten érhető öniróniából is, mert az az olvasóra is felszabadítóan hat: „Leszarom, / ha leírva pátosz.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.