Visszhang: könyv

Karacs Andrea: Fóliázott szívek

Visszhang

Az elsőkötetes szerző sok mindent kipróbál, témák és formák széles spektrumából válogat.

Van anyag, amivel sikeresebben, kifejezetten hitelesen tud bánni, például az olyan őszinte és személyes hangvételű darabokban, mint a Palánta vagy a Miattam, amelyek a családban öröklődő generációs traumák hordozásával és tovább­adásával szembesítenek, de bizonyos eszközök használata tévedésnek tűnik. A kötet két képverse (Vízkereszt, Indulhatnánk) egészen zavarba ejtő, ám a lapon szétszórt betűk megjelenítette Figyelemzavar sem tudja termékenyen összhangba hozni a témát és a formát.

Csakhogy itt vannak azok a versek is, amelyek izgalmassá, gondolatilag egészen különlegessé teszik Karacs költészetét. Az intimitás és az érzékiség keresése egy egyre érzéketlenebb világban, ahol a Szép napot! kívánó bolti eladók helyét önkiszolgáló kasszák veszik át (Te nem fogod megérteni), az intimitás helyét az online társkeresés kiábrándító mechanizmusa. Ezeken a szövegeken keresztül nem csak saját kétségeink forrásai­ra láthatunk rá, de egyes társadalmi folyamatok természetéről is képet kaphatunk. E szövegek azonban gyakran elvesznek a néha egészen súlytalan próbálkozások között (Szürke, Lépések, mostalanság), amelyeket az egyébként tematikailag jól átgondolt kötetkompozíció sem képes releváns alkotásokként felmutatni. Jól hatna kicsit több a Gyümölcsleves című versben tetten érhető öniróniából is, mert az az olvasóra is felszabadítóan hat: „Leszarom, / ha leírva pátosz.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.