Visszhang: film

Katonafeleségek

  • 2022. április 20.

Visszhang

Ebben a filmben minden adott a ríkatós fajta, hazafias giccshez.

Férjeik afganisztáni bevetése idején laktanyában magukra (illetve többnyire kiskorú gyerekeikkel) maradt feleségek részben unalmas, részben aggodalommal teli napjaikat morzsolgatván, kórust alakítanak, amely a több mint amatőr kezdetek után a Royal Albert Hallban énekelheti ki magából, napjaink minden (brit) katonai hozzátartozójának szeretetét, szorongását, félelmét, gyászát.

Ebben a filmben minden aggályosan ki is van dekázva, a karakterektől (nyomulós és szégyenlős, botfülű és csalogány, őzike és sárkány, fekete és meleg, sőt még walesi is) a fordulatokon át (kétely, összecsiszolódás, elbizonytalanodás, összeveszés, kibontakozás követi egymást katonás, na ja!, sorrendben) – a drámai csúcspontokig (aranymetszésnél koporsó érkezik, temetés hozza össze me­gint a széthullóban lévő dalárdát).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.