Visszhang: könyv

Kecöli K. Gergő: Könnyű álmok utcája

Visszhang

A novellák főhőse és elbeszélője falun nőtt föl, filozófiát, történelmet tanult, majd a fővárosba költözve jártassá vált a harcművészetben, és újságírásból élt.

Egy éjjel otthon a vécé felé botorkálva egy öltönyös japán nőbe botlik, aki egy drága kardról kérdezősködik. A történet végén a férfi egy tábortűznél a nő ölébe hajtja a fejét, alig lát a vértől, kasmírpillangók táncolnak a forróságban. Máskor ugyanő örömlányokkal beszélget a lakásukon. A nőknek nincs rá sok idejük, de éreztetik vele, hogy megérdemli a komoly, készséges figyelmet. A könyvet könnyen meg lehet szeretni, hiszen otthonosan mozog az elidegenedés stációin; ahogy a valószerű jelenetek áttűnnek fantasztikumba; ahogy egy-egy semmirevaló fazon feje körül mégis látni valami tompa derengést; ahogyan agresszív alakok is szorongnak azon, hogy jó emberek-e. Arról is szól a könyv, milyen az, amikor a rózsás helyzetből azért kitetszik a szépséges kamu, s mindenben lehet ön­iróniát látni. S vannak nők itt, akik hülyeséget csinálnak, olykor folytatólagosan, hogy leplezzenek valami nagyobb hülyeséget. És a zárlatok nagyon szépek. Például: „– Vannak galambok? – kérdeztem. – A házban. Mandy lassan bólintott. – A tetőn élnek – mondta rekedten. – A kurva anyjukat.” Szóba kerül a potcsevasi kultúra is, és a Google a kifejezés alapján meg is találja a cikket a magyar őstörténetről, és ezek után lehet reménykedni: az, hogy a főhős puszta kézzel megölt egy úgynevezett ligetvédőt, az teljes egészében fikció.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.