Visszhang: kiállítás

Kelet-európai szépség

Visszhang

Amióta Kim Kardashian 2016 ka­rácsonyán sarló-kalapácsos pul­csiban jelent meg, a nemzetközi sajtó felkapta a „kelet-európai esztétika”, a keleti blokk” és a „posztszovjet” kifejezéseket. De mit is jelent ez valójában?

A divathoz mindig is a ragyogás, a gondtalanság, a csillogás szavak kapcsolódtak, a glamourhoz pedig egy vágyott életstílust, attitűdöt társítunk, amit talán a cool kifejezés ír le a legjobban. A kelet-európaisághoz ezzel ellentétes képzeteket kapcsolunk, a magyar fotográfusok azonban meglátták az ellentmondásokban rejlő lehetőségeket.

A kiállítás tizenhét fotográfiai projekten keresztül keresi a választ, hogy mi is az a „kelet-európai esztétika”. Az egyik teremben a divatiparban is dolgozó magyar alkotók munkáit látjuk, a másikban különböző szakemberek fejtik véleményüket a témáról.

A magyar fotográfusok anyagai mellett hosszú bemutatkozó szövegek is olvashatók, amelyeket kínzó végigolvasni, de mégis szükséges, hiszen a képek önmagukban – akármilyen beszédesek és hatásosak – nem tudják elvégezni azt az elemző munkát, mely a kelet-európai esztétika lényegét megragadná. Együtt viszont képesek megteremteni a kelet-európaiság érzetét, ugyanakkor felvetődik a kérdés, hogy vajon milyen valódi tartalommal bír a kelet-európai esztétika keresése a divat szempontjából, és hogy ez nem csupán inkább egy, a nemzetközi sajtó által rövid időre felkapott, de üres téma. Főképp, hogy ezek a képek az alkotók Instagram-oldalán talán jobban is érvényesülnének.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.