Visszhang: kiállítás

Kelet-európai szépség

Visszhang

Amióta Kim Kardashian 2016 ka­rácsonyán sarló-kalapácsos pul­csiban jelent meg, a nemzetközi sajtó felkapta a „kelet-európai esztétika”, a keleti blokk” és a „posztszovjet” kifejezéseket. De mit is jelent ez valójában?

A divathoz mindig is a ragyogás, a gondtalanság, a csillogás szavak kapcsolódtak, a glamourhoz pedig egy vágyott életstílust, attitűdöt társítunk, amit talán a cool kifejezés ír le a legjobban. A kelet-európaisághoz ezzel ellentétes képzeteket kapcsolunk, a magyar fotográfusok azonban meglátták az ellentmondásokban rejlő lehetőségeket.

A kiállítás tizenhét fotográfiai projekten keresztül keresi a választ, hogy mi is az a „kelet-európai esztétika”. Az egyik teremben a divatiparban is dolgozó magyar alkotók munkáit látjuk, a másikban különböző szakemberek fejtik véleményüket a témáról.

A magyar fotográfusok anyagai mellett hosszú bemutatkozó szövegek is olvashatók, amelyeket kínzó végigolvasni, de mégis szükséges, hiszen a képek önmagukban – akármilyen beszédesek és hatásosak – nem tudják elvégezni azt az elemző munkát, mely a kelet-európai esztétika lényegét megragadná. Együtt viszont képesek megteremteni a kelet-európaiság érzetét, ugyanakkor felvetődik a kérdés, hogy vajon milyen valódi tartalommal bír a kelet-európai esztétika keresése a divat szempontjából, és hogy ez nem csupán inkább egy, a nemzetközi sajtó által rövid időre felkapott, de üres téma. Főképp, hogy ezek a képek az alkotók Instagram-oldalán talán jobban is érvényesülnének.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”