Visszhang: kiállítás

Kelet-európai szépség

Visszhang

Amióta Kim Kardashian 2016 ka­rácsonyán sarló-kalapácsos pul­csiban jelent meg, a nemzetközi sajtó felkapta a „kelet-európai esztétika”, a keleti blokk” és a „posztszovjet” kifejezéseket. De mit is jelent ez valójában?

A divathoz mindig is a ragyogás, a gondtalanság, a csillogás szavak kapcsolódtak, a glamourhoz pedig egy vágyott életstílust, attitűdöt társítunk, amit talán a cool kifejezés ír le a legjobban. A kelet-európaisághoz ezzel ellentétes képzeteket kapcsolunk, a magyar fotográfusok azonban meglátták az ellentmondásokban rejlő lehetőségeket.

A kiállítás tizenhét fotográfiai projekten keresztül keresi a választ, hogy mi is az a „kelet-európai esztétika”. Az egyik teremben a divatiparban is dolgozó magyar alkotók munkáit látjuk, a másikban különböző szakemberek fejtik véleményüket a témáról.

A magyar fotográfusok anyagai mellett hosszú bemutatkozó szövegek is olvashatók, amelyeket kínzó végigolvasni, de mégis szükséges, hiszen a képek önmagukban – akármilyen beszédesek és hatásosak – nem tudják elvégezni azt az elemző munkát, mely a kelet-európai esztétika lényegét megragadná. Együtt viszont képesek megteremteni a kelet-európaiság érzetét, ugyanakkor felvetődik a kérdés, hogy vajon milyen valódi tartalommal bír a kelet-európai esztétika keresése a divat szempontjából, és hogy ez nem csupán inkább egy, a nemzetközi sajtó által rövid időre felkapott, de üres téma. Főképp, hogy ezek a képek az alkotók Instagram-oldalán talán jobban is érvényesülnének.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."