Visszhang: film

Közel

Visszhang

Léo és Rémi, a két kiskamasz ártatlan intimitásban, szinte szimbiózisban töltik nyarukat a vidéki Belgiumban.

Szüleik természetesnek veszik közelségüket, bátorítják is barátságukat. Ám amikor elkezdődik az iskola, osztálytársaik gúnyt űznek kettősükből. A homoszexualitás vádja árnyat vet barátságukra, és Léo, hogy a fiúk közti respektjét megőrizze, eltaszítja magától Rémit. Döntésének súlyos következményei lesznek, ami örökre megváltoztatja mindkettejük és a családjuk éle­tét is.

Lukas Dhont (Lány) filmjének nem titkolt szándéka, hogy intenzív érzelmeket ébresszen, és nem riad vissza a melodrámai eszközöktől sem. Remekül ragadja meg a férfivá válás határán álló fiúk közötti barátság érzékenységét és eldöntetlenségét. Az intimitás, ami gyerekkorban olyan természetesnek, magától értetődőnek tetszik, kamaszkorban kényelmetlen, szégyellnivaló lesz. A fiúkat arra neveljük, hogy magukba fojtsák érzései­ket, a kapcsolódás iránti vágyat. Dhont nem teszi világossá, hogy hősei melegek-e; a barátság és szerelem határmezsgyéjén egyensúlyoz, követve a kamaszkori szexualitás fluiditását és zavarosságát. A visszanyelt érzelmek éles dramaturgiai ellentétben állnak a rendező választotta melodrámai hangnemmel, a bukolikus táj a kamaszlélekben dúló viharokkal; sokszor szinte már sok is az ordító ellentétekből. Ennek ellenére a film valami elemit ragad meg abból, ami ott dolgozik a mérgező maszkulinitás legmélyén: a tiltott intimitás előbb-utóbb agresszióként tör majd utat magának. Dhont filmje ugyan ráhajt a könnyfakasztásra, de nem hazudik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.