Visszhang: film

Közel

Visszhang

Léo és Rémi, a két kiskamasz ártatlan intimitásban, szinte szimbiózisban töltik nyarukat a vidéki Belgiumban.

Szüleik természetesnek veszik közelségüket, bátorítják is barátságukat. Ám amikor elkezdődik az iskola, osztálytársaik gúnyt űznek kettősükből. A homoszexualitás vádja árnyat vet barátságukra, és Léo, hogy a fiúk közti respektjét megőrizze, eltaszítja magától Rémit. Döntésének súlyos következményei lesznek, ami örökre megváltoztatja mindkettejük és a családjuk éle­tét is.

Lukas Dhont (Lány) filmjének nem titkolt szándéka, hogy intenzív érzelmeket ébresszen, és nem riad vissza a melodrámai eszközöktől sem. Remekül ragadja meg a férfivá válás határán álló fiúk közötti barátság érzékenységét és eldöntetlenségét. Az intimitás, ami gyerekkorban olyan természetesnek, magától értetődőnek tetszik, kamaszkorban kényelmetlen, szégyellnivaló lesz. A fiúkat arra neveljük, hogy magukba fojtsák érzései­ket, a kapcsolódás iránti vágyat. Dhont nem teszi világossá, hogy hősei melegek-e; a barátság és szerelem határmezsgyéjén egyensúlyoz, követve a kamaszkori szexualitás fluiditását és zavarosságát. A visszanyelt érzelmek éles dramaturgiai ellentétben állnak a rendező választotta melodrámai hangnemmel, a bukolikus táj a kamaszlélekben dúló viharokkal; sokszor szinte már sok is az ordító ellentétekből. Ennek ellenére a film valami elemit ragad meg abból, ami ott dolgozik a mérgező maszkulinitás legmélyén: a tiltott intimitás előbb-utóbb agresszióként tör majd utat magának. Dhont filmje ugyan ráhajt a könnyfakasztásra, de nem hazudik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.