Visszhang: film

Közel

Visszhang

Léo és Rémi, a két kiskamasz ártatlan intimitásban, szinte szimbiózisban töltik nyarukat a vidéki Belgiumban.

Szüleik természetesnek veszik közelségüket, bátorítják is barátságukat. Ám amikor elkezdődik az iskola, osztálytársaik gúnyt űznek kettősükből. A homoszexualitás vádja árnyat vet barátságukra, és Léo, hogy a fiúk közti respektjét megőrizze, eltaszítja magától Rémit. Döntésének súlyos következményei lesznek, ami örökre megváltoztatja mindkettejük és a családjuk éle­tét is.

Lukas Dhont (Lány) filmjének nem titkolt szándéka, hogy intenzív érzelmeket ébresszen, és nem riad vissza a melodrámai eszközöktől sem. Remekül ragadja meg a férfivá válás határán álló fiúk közötti barátság érzékenységét és eldöntetlenségét. Az intimitás, ami gyerekkorban olyan természetesnek, magától értetődőnek tetszik, kamaszkorban kényelmetlen, szégyellnivaló lesz. A fiúkat arra neveljük, hogy magukba fojtsák érzései­ket, a kapcsolódás iránti vágyat. Dhont nem teszi világossá, hogy hősei melegek-e; a barátság és szerelem határmezsgyéjén egyensúlyoz, követve a kamaszkori szexualitás fluiditását és zavarosságát. A visszanyelt érzelmek éles dramaturgiai ellentétben állnak a rendező választotta melodrámai hangnemmel, a bukolikus táj a kamaszlélekben dúló viharokkal; sokszor szinte már sok is az ordító ellentétekből. Ennek ellenére a film valami elemit ragad meg abból, ami ott dolgozik a mérgező maszkulinitás legmélyén: a tiltott intimitás előbb-utóbb agresszióként tör majd utat magának. Dhont filmje ugyan ráhajt a könnyfakasztásra, de nem hazudik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.