Visszhang: koncert 

Kurt Elling és Charlie Hunter

Visszhang

Együttesük két zenei világ határán cövekelt le, és mindkettőből behozzák a legjobb dolgokat.

 Az amerikai Kurt Elling groove-os dolgokkal kísérletezett, amelyből végül egy óriási siker kerekedett, amikor egy kvartett élén kiadta a SuperBlue című lemezt két éve. Fő partnere azóta a mindenevő, csodabogár bluesgitáros, Charlie Hunter. Elling mindig is nyitott volt, de azért a mainstream jazz és az akusztikus felállás alapozta meg státuszát, Grammy- és egyéb díjait. Az egyik legjobb, legmegbízhatóbb, csúcsszintű jazzénekes volt, aki inkább a magas kultúrához húzott – például megzenésített versekkel –, és korábbi hazai fellépései is ilyennek mutatták. De a stílusváltás jegyében Hunterrel egy EP és egy friss album is megjelent már, naptáruk szinte egész évre tele van. Ellenállhatatlan, sűrű, tüzes és vérlázító funkyt nyomnak, két, Hunterhez hasonlóan mindenevő, de a dögös lüktetésért élő és haló muzsikussal: Kenny Banks Jr billentyűssel, és az óraműszerű, de nagyfeszültségű Marcus Finnie dobossal. Velük az aznapi második koncert első pillanatától Elling odahagyta régebben nyilvánvaló modorosságát, konferanszait és szöveges betéteit a stand-uphoz közelítette, táncikált, ugrált, pörgött, és főleg virtuózan kihasználta mindig átütő, érces baritonja összes képességét. Neki ilyen szempontból jót tett a nehéz időszak, nemcsak túlélte a járványt és következményeit, hanem az eddig nélkülözött őszinte lazaságot is magáévá tette, és kiváló zenekarával a funky és a jazz határvizeiben lubickol.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.