Az évfordulóra azonban nem kellett új művet komponálnia: a 2004-ben elkészült Hipartita című, szólóhegedűre írt, 8 tételes darabját, noha már lemezre került és több helyen is bemutatták világszerte, azóta is, pontosan húsz éve formálja-javítgatja. A darabot Kikucsi Hiromi előadóművésznek írta – a japán hegedűs nevére utal a cím is –, és úgy rendelkezett, hogy az ő életében a darabot csak és kizárólag Kikucsi adhatja elő nyilvánosan. Az előadót azóta is évente tanította, de mára úgy érezte, erre már nincs szükség. A színpad berendezése hozzájárult a lenyűgöző hatáshoz: az előadó a félkörben elhelyezett kottapultokon elhelyezett kották előtt sétált végig. Kurtág, gyönyörű gesztusként, leválasztotta a 8. tételt, s az külön darabként hangzott el az idén 80 éves Eötvös Péternek ajánlva.
A koncert második fele a népzenéé volt, s ebből a részből magasan kiemelkedett Szokolay Dongó Balázs játéka, aki a legkülönbözőbb népi fúvós hangszereken adott elő népzenei alapú improvizációkat, a kiváló Lukács Miklós cimbalomjátékának kíséretében. A cimbalmot az improvizációiról és invenciózus játékáról szintén híres játékos minden módon és minden lehető helyen érintette, színes környezetet teremtve a fúvós hangszereknek. Ennek a blokknak a koronájaként Bartók jól ismert Román népi táncok című darabját adták elő, sziporkázóan sokféle megközelítésben. Az utolsó részben a román Zvoane Bănățene zenekar játszott egy összeállítást különböző romániai és erdélyi területek népzenéjéből.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!