Visszhang: koncert

Kurtág 98

Visszhang

Életkora nem csökkenti Kurtág György alkotókedvét.

Az évfordulóra azonban nem kellett új művet komponálnia: a 2004-ben elkészült Hipartita című, szólóhegedűre írt, 8 tételes darabját, noha már lemezre került és több helyen is bemutatták világszerte, azóta is, pontosan húsz éve formálja-javítgatja. A darabot Kikucsi Hiromi előadóművésznek írta – a japán hegedűs nevére utal a cím is –, és úgy rendelkezett, hogy az ő életében a darabot csak és kizárólag Kikucsi adhatja elő nyilvánosan. Az előadót azóta is évente tanította, de mára úgy érezte, erre már nincs szükség. A színpad berendezése hozzájárult a lenyűgöző hatáshoz: az előadó a félkörben elhelyezett kottapultokon elhelyezett kották előtt sétált végig. Kurtág, gyönyörű gesztusként, leválasztotta a 8. tételt, s az külön darabként hangzott el az idén 80 éves Eötvös Péternek ajánlva.

A koncert második fele a népzenéé volt, s ebből a részből magasan kiemelkedett Szokolay Dongó Balázs játéka, aki a legkülönbözőbb népi fúvós hangszereken adott elő népzenei alapú improvizációkat, a kiváló Lukács Miklós cimbalomjátékának kíséretében. A cimbalmot az improvizációiról és invenciózus játékáról szintén híres játékos minden módon és minden lehető helyen érintette, színes környezetet teremtve a fúvós hangszereknek. Ennek a blokknak a koronájaként Bartók jól ismert Román népi táncok című darabját adták elő, sziporkázóan sokféle megközelítésben. Az utolsó részben a román Zvoane Bănățene zenekar játszott egy összeállítást különböző romániai és erdélyi területek népzenéjéből.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.