visszhang: film

Lány a jövőből

  • 2024. május 29.

Visszhang

A filmművészet sokat tett azért, hogy némely csontvázak időnként ki-kidőljenek a nyugati társadalmak szekrényeiből.

A Magdolna nővérek vagy annak dán párdarabja (Ustyrlig) a patriarchális normáknak meg nem felelő nők kriminalizálásáról ad számot, az Eljön a nap kamaszait egy kvázi fegyenctelepre száműzik. Gianni Amelio valóságos történetet feldolgozó, A hangyák ura című filmjében például egy professzor és egyetemista tanítványa közötti konszenzusos homoszexuális kapcsolatot bünteti az olasz bíróság egyrészt börtönnel, másrészt kényszergyógykezeléssel (hátha az elektrosokktól elmúlik a hajlam). Ugyanekkor Olaszországban még a kiskorú által elkövetett nemi erőszakot sem büntették, ha az erőszaktevő házasságot ajánlott áldozatának. És 1966-ig egy nő sem merte visszautasítani a becsületét a társadalom szemében visszaállító ajánlatot. Ekkor adta fel egy szicíliai lány az egész környéket markában tartó maffiózó fiát a csendőrségen, és vált a női alárendeltségbe való bele nem nyugvás szimbólumává. Az első nagyjátékfilmjét rendező Marta Savina jól látta meg, de nem tudta kibontani a drámát. A brutális erőszakot egy kicsit durvára sikeredett lányrablássá tompította, hogy a bíróságon ne legyen mindjárt minden egyértelmű. Ám amerikai stílusú tárgyalótermi drámaként csak annyira hiteles a középkori szituáció, mint amennyire hiteles parasztok a szereplők, akik éppen csak, hogy nem szalvétával fogják a kapát a decemberi krumpliszedés közben. Inkább a hiteles amatőrök alkalmazásának neorealista hagyományát kellett volna alkalmazni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.