visszhang: film

Lány a jövőből

  • 2024. május 29.

Visszhang

A filmművészet sokat tett azért, hogy némely csontvázak időnként ki-kidőljenek a nyugati társadalmak szekrényeiből.

A Magdolna nővérek vagy annak dán párdarabja (Ustyrlig) a patriarchális normáknak meg nem felelő nők kriminalizálásáról ad számot, az Eljön a nap kamaszait egy kvázi fegyenctelepre száműzik. Gianni Amelio valóságos történetet feldolgozó, A hangyák ura című filmjében például egy professzor és egyetemista tanítványa közötti konszenzusos homoszexuális kapcsolatot bünteti az olasz bíróság egyrészt börtönnel, másrészt kényszergyógykezeléssel (hátha az elektrosokktól elmúlik a hajlam). Ugyanekkor Olaszországban még a kiskorú által elkövetett nemi erőszakot sem büntették, ha az erőszaktevő házasságot ajánlott áldozatának. És 1966-ig egy nő sem merte visszautasítani a becsületét a társadalom szemében visszaállító ajánlatot. Ekkor adta fel egy szicíliai lány az egész környéket markában tartó maffiózó fiát a csendőrségen, és vált a női alárendeltségbe való bele nem nyugvás szimbólumává. Az első nagyjátékfilmjét rendező Marta Savina jól látta meg, de nem tudta kibontani a drámát. A brutális erőszakot egy kicsit durvára sikeredett lányrablássá tompította, hogy a bíróságon ne legyen mindjárt minden egyértelmű. Ám amerikai stílusú tárgyalótermi drámaként csak annyira hiteles a középkori szituáció, mint amennyire hiteles parasztok a szereplők, akik éppen csak, hogy nem szalvétával fogják a kapát a decemberi krumpliszedés közben. Inkább a hiteles amatőrök alkalmazásának neorealista hagyományát kellett volna alkalmazni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)