Visszhang: lemez

Laura Marling: Patterns in Repeat

Visszhang

Laura Marling legutóbbi albumának dalait (Song for Our Daughter, 2020) egy képzeletbeli gyermekhez írta.

Ami akkor még csak fikció volt, mostanra valóság lett: tavalyelőtt a zenésznek megszületett a kislánya, nemrég pedig kiderült, hogy második gyermekét várja. Új anyagának nyitódala rögtön egyértelművé teszi, hogy ez nem csupán lényegtelen életrajzi lábjegyzet, a babagügyögés hangjaival kezdődő Child of Mine egyfajta anyai ars poetica.

Az anyaságot és az idő múlását körbejáró Patterns in Repeat az énekes-dalszerző nyolcadik albuma. Kívülről légiesen könnyűnek tűnik az idevezető út a debütáló lemezétől (Alas, I Cannot Swim, 2008), amelyet mindössze tizenhét évesen rögzített, és rögtön Mercury-díjat is kapott érte. A megelőlegezett bizalom nem volt érdemtelen, a következő években megjelent egységesen erős anyagain következetesen járta azt az utat, amelyet tinédzserként elkezdett. Marling leginkább a hetvenes évek folkelőadóiból táplálkozik, és néha kísérletezett ugyan zenekari hangzással is (Short Movie, 2015), azért többnyire az egy szál gitáros hagyományokat követi. Ez a minimalista koncepció jellemzi új albumát is, helyenként vonósokkal és szintiszőnyeggel színezve. Nem a reggeli tömött metróra való a Patterns in Repeat, sokkal inkább az esti elcsendesedés mellé illik. Nem bombázza a hallgatót ingerekkel, mégsem önismétlő és nem eseménytelen. Laura Marling úgy mesél szövegeivel és dallamaival, hogy az ember észre sem veszi, hogy lepörgött a bő félórás lemez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.