Visszhang: lemez

Laura Marling: Patterns in Repeat

Visszhang

Laura Marling legutóbbi albumának dalait (Song for Our Daughter, 2020) egy képzeletbeli gyermekhez írta.

Ami akkor még csak fikció volt, mostanra valóság lett: tavalyelőtt a zenésznek megszületett a kislánya, nemrég pedig kiderült, hogy második gyermekét várja. Új anyagának nyitódala rögtön egyértelművé teszi, hogy ez nem csupán lényegtelen életrajzi lábjegyzet, a babagügyögés hangjaival kezdődő Child of Mine egyfajta anyai ars poetica.

Az anyaságot és az idő múlását körbejáró Patterns in Repeat az énekes-dalszerző nyolcadik albuma. Kívülről légiesen könnyűnek tűnik az idevezető út a debütáló lemezétől (Alas, I Cannot Swim, 2008), amelyet mindössze tizenhét évesen rögzített, és rögtön Mercury-díjat is kapott érte. A megelőlegezett bizalom nem volt érdemtelen, a következő években megjelent egységesen erős anyagain következetesen járta azt az utat, amelyet tinédzserként elkezdett. Marling leginkább a hetvenes évek folkelőadóiból táplálkozik, és néha kísérletezett ugyan zenekari hangzással is (Short Movie, 2015), azért többnyire az egy szál gitáros hagyományokat követi. Ez a minimalista koncepció jellemzi új albumát is, helyenként vonósokkal és szintiszőnyeggel színezve. Nem a reggeli tömött metróra való a Patterns in Repeat, sokkal inkább az esti elcsendesedés mellé illik. Nem bombázza a hallgatót ingerekkel, mégsem önismétlő és nem eseménytelen. Laura Marling úgy mesél szövegeivel és dallamaival, hogy az ember észre sem veszi, hogy lepörgött a bő félórás lemez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.