Visszhang: színház

Legjobban a nőktől féltem

Visszhang

A színpad középpontjába Georgita Máté Dezső rendező egy DJ-pultot tett.

Mögötte Dékány Barnabás keveri a zenét, de ő hozza még a női „komponens” szövegeit is, olykor mintha „loopolna”. Közben pedig folyamatosan tolja mindezzel párhuzamosan, azaz filozofál, válaszol és reagál, lenyom egy monológot vagy éppen csak mozog magában. (Horváth András Dezsőnek az előadás alapjául szolgáló regényét Deés Enikő alkalmazta színpadra.)

Dékány remekül hozza a harmincas útkeresőt, a budapesti underground bárokban tanyázó értelmiségi archetípusát, akit a mai lányok szinte bedarálnak. Az örökérvényű kérdés feszíti: mire gondolnak, és mit akarnak úgy általában a nők? Fogalma sincs, és ez harcképtelenné teszi. A félelmei, szorongásai eredőjét persze egészen a kisgyermekkori apa-fia kapcsolatra vezeti vissza. Aztán (persze csak hangban) megjelenik egy élemedett korú szexológus, Magdi néni, akivel Dékány újságíróként interjúszituációban kerül össze, de váratlan kanyarral beleszalad az asszony jó tanácsaiba is. Olyasmikbe, hogy gyógyírként feküdjön le talán egy hivatásossal. A keretes történet majdnem végig egy nagy visszatekintés, amit a Vadmacska nevű nővel töltött légyott generál.

E kísérletező előadás ereje az egyszemélyes előadásoknál ritka színésztechnikai bravúrokban mutatkozik meg, de maga a darab szövege is jól működik: itt és most játszódik, és humorral operál. Azokat is meg tudja szólítani, akiknek nem a nőzés az elsődleges problémájuk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."