Visszhang: könyv

Légrádi Gergely: Falaink

Visszhang

Egy általános iskolás kisfiú az orvosok számára is megmagyarázhatatlan betegséggel küzd, édesanyja egyedül neveli.

A regény cselekménye kettőjük belső monológjainak váltakozásából bontakozik ki. Két párhuzamos, ám különböző nézőpontból nézhetünk rá a fiú legváratlanabb pillanatokban érkező bénító rohamaira, iskolai konfliktusaira, valamint az anya azon ambíciójára, hogy fia ellátása mellett újra rajzolni, alkotni tudjon. Az eseményeket kísérő reflexióikból, olykor álmaikból és titkos vágyaikból rajzolódik ki a jelen és a múlt, miközben az életükből kilépő apához való viszonyuk is átalakul.

Bár a tördeléssel is egyértelművé tett nézőpontváltások mellett a szerző nyelvileg is igyekszik érzékeltetni a felnőtt és a gyerek beszélő szólamának elkülönülését, ez általában kimerül abban, hogy a kisfiú esetében a rövid tőmondatok dominálnak, egyes kifejezéseknek pedig nem érti a pontos jelentését. Sokkal többet azonban nem tudunk meg a környezetében figyelemzavarosként elkönyvelt, valójában az őt érő ingerekre rendkívül érzékenyen reagáló, a vizualitás terén kifejezetten erős koncentrációs képességekkel rendelkező gyerekről. Sem a nevét, sem a pontos életkorát nem ismerjük. Ez a fajta homályosság az anyánál is megmarad, még a társadalmi helyzetére sem igazán látunk rá. A karakterek vázlatszerűsége sajnos azt is megakadályozza, hogy a szöveg érzelmi csúcspontjának szánt párbeszéd, a fiú és az anya tudatának tulajdonképpeni összekapcsolódása valódi katarzist okozzon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.